Anmeldelse av S.O.S. - Svartskjær - Film (2008)

SOS Svartskjær
  Budstikka
  5.8 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Skikkelig spennende og engasjerende norsk barnefilm

Publisert: [ 17. Januar 2012 ]

En dag den 12 år gamle Nora er ute med sauene på beite på en del av øyen der hun bor finner hun en forlatt selunge. Først hjelper hun den bare ut i vannet igjen og tenker ikke noe mer på det, men da hun kommer tilbake så treffer hun på selskytterne. Nora liker ikke tanken på at selene blir skutt og skynder seg tilbake for å redde den lille selungen som hun tar med seg i båten sin. Men Nora finner også en bøye med en pakke knyttet til seg. Hun skjærer av plastpakken og tar med bøyen tilbake til land. Hun er stort sett alene om det å like sel der hun bor. Alle ser på selen som skadedyr fordi den tar all fisken. Også bøyen blir merket når hun kommer på land med den av de som vet hva den inneholder ser den. Det viser seg at pakken er svært verdifull for de som var ment på å finne den. Og det blir farlig når Nora forsøker å holde på hemmeligheten om selen når ungdommene som leter etter pakken tror at det er pakken hun skjuler...

Det er mørkt og havets bølger slår sin vante gang mot hverandre. En stor fiskebåt bryter bølgene og bølgeskvulpet i mørke får litt motordur inn over seg. Man sender morsesignaler inn til land og så kaster båten ut to pakker som folka på land kommer for å hente i vannet. Men en av bøyene kommer seg helt inn mot land de farlige svabergene. I neste scene kommer vi inn fra luften en fin sommerdag i en liten bygd. En mørk norsk jente med blir sluppet av ved kirken. Så kommeren lokal mann roende inn sjøveien i en liten robåt. Jenten setter seg i nabobåten til mannen og fyrer opp påhengsmotoren og setter ut over vannet i stor fart mens hun smiler. Hun ser seg om på den flotte naturen og manøvrerer fint mellom de små sundene og langs øyene og skjærene og broene som står mellom henne og havet. Hun ser på selene som soler seg på land. Hun hilser på vennen Ludvik som er ute med faren sin og fisker. De har vært ute på Svartskjær og Ludvik sier at han skal komme bort til henne etterpå. Hun heter forresten Nora får vi beskjed om her. Så styrer hun inn mot land i det noen fyrer av et skudd og skyter en sel. Hun har visst vært på kamp og er snart hjemme igjen der hun bor. Man lever av havet og fisken her og da må selen bort for den spiser all fisken får hun fortalt. Når hun kommer hjem får hun en kjærlig klem av sin far og et påpakk om at hun må skynde seg ut med sauene så de kan få beite. Og det er da hun finner en liten selunge som er helt alene.

Filmen begynner jo litt mystisk og man lurer jo litt på hva det er med alt hemmelighetskremmeriet rundt disse pakkene som båten slipper ut. Det må jo være noe litt lysky greier, eller hva? Man finner jo det raskt ut at dette ikke bare er barnemat de kaster ut. Det hele er jo ganske greit lagt opp her. Man får servert en bygd ved havet og ved fyret ved Svartskjær. Her får vi se hvordan de forsøker å overleve så best de kan. De driver jo mest med fiske her og da er seler uønsket. Her er et sted der alle kjenner alle og da er det vanskelig å holde på hemmeligheter. Også ungdommene som lever i et skalkeskjul som turister og tar i mot alle pakkene som båten slipper av i bøyene lever her. Når en av de verdifulle pakkene kommer på avveie begynner de å bli passe desperate. Pakken inneholder noe ulovlig og de er redd for å bli tatt.

Jeg liker godt hvordan Arne Lindtner Næss har klart å skape denne filmen. Og han har klart å skape stor spenning og nerve her som man nesten ikke har fått i noen andre norske barnefilmer jeg har sett. Man sitter å nesten kniper seg i stolermet her underveis og det er jo svært sjelden kost i en barnefilm. Man digger at Næss her har forsøkt å ta barn skikkelig på alvor. Også barn liker spenning og her blir det massevis av det etter hvert. Slike norske barnefilmer går ofte tom for ting å omhandle og luften går da lett ut av ballongen. Denne filmen har heldigvis flere elementer å spille på og det gjør den passe underholdende hele veien. Her får man det flotte vennskapet mellom Nora og selungen Selma. Hun blir jo veldig upopulær for sitt valg av venn i en slik fiskebyd som dette. Dette vennskapet med selen Selma splitter henne litt med sin bestevenn Ludvik som helst vil bare skyte den lille selungen. Han har forandret seg veldig etter at han fikk seg gevær. Etter hvert blir denne pakken det store spenningsmomentet når de farlige folkene som vil ha tak i den igjen for en hver pris. Karakterene er relativt godt laget her. Man får ingen som man føler ikke passer skikkelig inn eller virker unaturlige. Skuespillerne gjør en ganske god jobb her de også. Jeg synes at Christian Rubeck er veldig god som den litt skumle unge mannen som er sjefen for de som driver med ulovlig aktivitet. Man har klart å gjøre skuespillerne fri for den vanlige overspillingen som man ofte finner i slike barnefilmer.

Jeg må si at jeg faktisk tvilte litt på denne filmen på forhånd. Har ikke vært overbegeistret for de andre av Arne Lindtner Næss sine filmer (Olsenbanden Junior), men her klarte han å skape noe jeg og andre nok blir ganske engasjert over. Dette er en god barnefilm som ikke forsøker å skulle overdramatisere for mye. Jeg liker godt hvordan dette begynner og hvordan det gjennom filmen utvikler seg litt etter litt. Det gjør seg bra at han forsøker her å skape spenning uten at det på død og liv må være humor involvert. Det er bra at man satser på et drama i bunn og det gjør at ting virkelig fungerer veldig bra her. Dette er virkelig en spenningsfilm for hele familien og den klarer å holde på dramatikken hele veien fra begynnelse til slutt. Og slutten her er også ganske godt laget den også for å være en barnefilm. Her sitter veldig mye og dette er en film som jeg varmt anbefaler videre til barnefamilier enten man er interessert i dyr eller ikke så var dette veldig spennende å følge. Det er bare småting som hindrer denne filmen å havne helt opp på en femmer på terningen.