|
Film: Yellowbeard (1983)
Kategori: Action, Eventyr, Komedie
Land: Storbritannia
Regi: Mel Damski
Spilletid: 96 min
Mediarating:
3.7 av 6 |
||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (3 kritikker) |
|||
|
Anmeldelsen:
Småartig piratfilm gjort som en tullekomedie
Publisert: [ 6. Mars 2012 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
|||
|
Terningkast:
Ingress: Året er 1687. Piraten Gulskjegg kapret en rekke gallioner og drepte over 500 menn. Han brukte å skjære kapteinens hjerte ut og svelge dem hele. Gulskjegg tvang også sine ofre til å spise deres egne lepper. Men Gulskjegg ble til slutt fanget og satt i fengsel for skatteunndragelse. Men tross år med rehabilitering og tortur så nektet han å røpe hvor hans skatter lå gjemt. Han satt fanget i ‘Hennes Majesterts Fengesel St. Victims for de ekstremt slemme’ i England. Så flytter vi oss fram i tid tyve år seinere. Gulskjegg rømmer fra fengsel og han gjenforenes med sin sønn som han egentlig ikke vil vite noe av. Når sønnen og fosterfaren blir tatt til fange av et skip på vei ut av havnen sniker Gulskjegg seg med ombord. Det er tid for sjøen igjen som Gulskjegg elsker, også på tide å snart med jakt etter den store skatten hans... |
|||
|
Anmeldelse: Filmen innledes med at vi får se en gallion ligge på sjøen ved den spanske delen av Karibia i 1687. Noen menn kommer svømmende mot den store flotte skuten mens den ligger fortøyd et stykke fra land. Så ser vi El Nebuloso som velter seg i skatter og sier høyt at han er den rikeste personen i verden. Så kommer en mann med mer meksikansk utseende inn ved navn El Segundo og de begynner å snakke om skatten. Segundo begynner å snakke om Kong Carlos kommer til å bli veldig blid når han får høre om deres fangst. Men Nebuloso begynner å snakke om hvem som er viktigst av Kong Carlos og Gud. Og da må Segundo svare Gud og så fortsetter Nebuloso med å spørre om hvem som er Guds nærmeste representant i området. Og der må jo Segundo si at det er Nebuloso. Nebuloso sier at Gud vil beholde alt selv. Segundo forsøker å protestere, men blir da bedt om å banke hodet i gulvet til han er tilgitt. I mens kommer de svømmende mennene opp på dekk. Det viser seg at det er en gjeng med sjørøvere. Og når mannskapet sitter med damer i fanget og drikker så er de et lett bytte. Snart kommer de inn til der Segundo og Nebuloso holder på. Det viser seg at det er Kaptein Gulskjegg som er på ferde og han er lett gjenkjennelig i sin røde bekledning og medfølgende litt gulaktige krøllede hår som bare fortsetter rett inn i sjegget som om han skulle hatt på seg en motorsykkelhjelm. Mens hans hjelper Moon har hånden i gullkisten lukker Gulskjegg den raskt så Moon får et hissig trekk i fjeset. Men det er bare fordi han der og da mistet sin hånd som ble kappet brutalt rett av i kistekanten. Så heiser Gulskjegg sjørøverflagget og skuten er hans. Det er alltid gøy med en piratfilm. Og denne er av det gamle slaget med sjørøvere og de som jager dem. Her får man alle de gamle klisjeene med en flaske med rom og heftig omgang med damer. Det blir kapring av skip, heftig drikking, mytteri og selvsagt skattejakt. Man får også litt kanonslag på havet med de store gallionene. Denne Kaptein Gulskjegg er jo også av det svært tøffe slaget som aldri lar seg stoppe av noe eller noen og det mest usannsynlige i filmen er at han har blitt fanget her. Dette er ikke like stødig som Pirates Of The Caribbean men dette har også sin sjarm til tider og er en grei film for sin tid som byr på en del underholdning. Man digger jo enkelte sider med eventyret her selv om det er litt i det smågale hjørnet hele veien her. Humoren er enkel her og man ler av noe her selv om dette aldri blir det helt store. Typisk humor her er å si det åpenbare i situasjonen som eksempelvis Gulskjegg som kommer med en kommentar etter at en annen dør i fengselet at det må sterkere ting til for at han skal dø. Noen må nemlig drepe han før han vil velge å kaste inn årene. Også er dronningen åpenbart en mann her og det er jo også noe som man finner litt småkomisk. Det blir også tid til litt galgenhumor her også. Dette er i bunn og grunn en god gammeldags tullekomedie. Filmen er noe jeg hadde digget å sett som barn med sin tegneseriehumor og banale vitser. Om man liker denne stilen så er jo dette en film man faktisk lett kan omfavne, men ting kunne vært bedre fortalt her og da kunne man nok hevet dette et par hakk med en gang. Det kanskje morsomste her er når Gulskjegg skal finne skatten på slutten og han har laget en helt syk rutine for å finne skatten med en masse kryping og vagging fra side til side. Man har jo greid å få med seg en rekke store kominavn her. Og med halve Monty Python på rollelisten med Graham Chapman som Gulskjegg, John Cleese som blind og Eric Idle som Kommandant Clement som representanter, så blir dette jo ganske artig til tider. De gjør noen artige tolkninger i denne piratkomedien og det er noe eget med disse komiske pionerene som alltid klarer å skape litt komikk rundt seg. Også ringreven med de syke øynene er representert her i Marty Feldman. Og så har vi jo også Cheech og Chong på blokka også som står for noe av humoren her. Alle gjør sitt for å sette krydder på de komiske rollene her. Om du liker både humor og piratfilmer er dette noe du bør forsøke deg på. Dette har absolutt sin sjarm til tider som en litt enkel blanding mellom Monty Python-ish priatfilm. For min del er deler av filmen god, men om man hadde skippet en del av den enkleste humoren her så hadde dette kanskje blitt en mye mer spennende film også. Folk dør jo her til tider, men det er ikke noe man dveler med og all underholdningen her er å se hva neste vits går ut på. Det er jo også en helt ok klassisk historie i bunn og ting er greit laget her. Man merker jo at denne filmen begynner å dra på årene, men det er ikke laget så mange piratfilmer så dette er jo passe gøy også i så måte. Og med måten man har gjort dette på kunne det vært langt dårligere, dette er jo til tider både eventyrlig og litt morsomt, men jeg skulle ønske litt mer kvalitet her og der så kunne dette vært en skikkelig klassiker. Jeg ruller en solid treer på terningen. |
|||