Anmeldelse av Superbad - Film (2007)

7.6 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Filmkikkpodden   [2023-06-19]
Episode 63: Superbad

Fantastisk moro når nerder møter party

Publisert: [ 8. April 2012 ]

Seth og Evan er nerdete venner som går på high school sammen. På siste dag på skolen blir de bedt på fest for første gang til Jules i klassen til Seth. De legger nå en plan for hvordan de skal nedlegge noen sine favorittdamer. Seth forteller at de kan skaffe all alkoholen for festen og det blir Jules veldig glad for og de blir nærmest helter for det. Nå ligger deres skjebne i hendene til den svært nerdete kameraten Fogell som har skaffet seg et falskt ID der han skilter med å være den 25 år gamle McLovin selv om han ikke ser en dag år eldre ut en 15. Nå får vi se hvordan det går når de tre nerdene forsøker å få sin heftigste kveld til nå i livet...

Selve konseptet her har man sett veldig mange ganger fra før av. Noen gutter skal på fest og planlegger å ‘pøke’ jenter. Men det er ikke historien her som er det beste her men hva som skjer underveis. Man digger hvordan denne filmen er skrudd sammen. Disse tre vennene er svært passende til å basere en film på. Først har vi den litt tykke Seth i Jonah Hills skikkelse som blir spilt på en svært overbevisende måte. Seth har opp gjennom hele sin skolehverdag vært i overkant besatt av penisen. Han har brukt alle skoletimer til å tegne peniser i alle former og farger. Men selv om han er besatt av penis så er han svært lite erfaren seksuelt sett og han har det mest egentlig i kjeften på det punktet. Så har vi Evan spilt av Michael Cera som er den mest normale av de tre vennene vi følger her. Han blir litt bremset av sine venner og blir med det aldri del av den kule gjengen. Han er forelsket i Becca og er jo den av de tre som nok har mest draget. Den siste av de tre vennene er den svært nerdete tenåringen Fogell spilt av Christopher Mintz-Plasse som ikke akkurat har utseende med seg, men han forsøker å kompensere med å holde selvtillitten kunstig høyt. Vi blir også kjent med de to meget spesielle politimennene Slater (Bill Hader) og Michaels (Seth Rogen) som virkelig bare forsøker å ha det mest gøy i tjenesten. Og med disse karakterene i sentrum får man en svært severdig film stappet med komiske øyeblikk.

Filmen er veldig vulgær i sitt språk. Her blir det med andre mye snakk om penis og vagina og alt det gutter snakker om når de skal være kult og nerdete vulgær sammen med sine kamerater. Det blir også mye banning og for mange er dette elementer som gjør at en må vende seg til for å virkelig nyte filmen etter hvert. Stilen i filmen er litt dramakomedieaktig og skuespillet er svært stødig hele veien her. Man liker måten man har satt sammen karakterene på og det gir også mye tilbake til filmen. Dette er laget av gjengen bak ‘40 Year Old Virgin’ og ‘Knocked Up’, og det merkes. Men bare at dette er merkbart bedre sammensatt. Her svinger det virkelig av denne komedien. Man ler faktisk en god del av dette. Det er ikke poenger hele tiden, men filmen fungerer også som en skildring og er ikke så overdrevent som man kanskje er vant til i komedier. Her fungerer filmen bra på flere plan. Dette blir svært morsomt etter hvert. Det er en svært enkel men velfungerende humor her og det hele er litt American Pie-lignende til tider.

Og det er tonnevis av artige scener her når filmen først får kommet skikkelig i gang. Scenen der en av guttene skal kjøpe alkohol med falskt legitimasjon er legendarisk og helt hysterisk morsom. Det blir også selvsagt også en del problemer med politiet siden disse ungdommene ikke er gamle nok til å drikke alkohol. Man får her de to morsomste politimennene ever på film. Man får også en del sekvenser der guttene ser for seg scenarioer som er svært artige. Det blir mye digg underholdning her hele veien. Mye her er såpass bra at man rett og slett applauderer dette mens man ser det. Man hadde ikke ventet å finne noe så stødig underholdning i denne sjangeren der man trodde at mesteparten av marken var pløyd. Superbad er blitt en film som virkelig har klassikerpotensiale og vil nok bli noe man ser tilbake på som en stor film innenfor komediesjangeren. Det hele er jo så originalt skrudd sammen med en medfølgende almen partyhumor som virkelig sitter her.

Jeg husker at første gang jeg så denne filmen synes jeg den var litt for drøy og ikke så morsom som jeg hadde håpet på. Med dette gjennomsynet hadde det endret seg en del. Denne gangen var filmen virkelig superartig og jeg begynner å skjønne alt det oppstyret og store komistempelet som det denne filmen fikk på seg da den kom ut tilbake i 2007. Dette er nok gull for de frie tenåringer, men er også såpass vellykket over hele linjen at dette fungerer som underholdning også for eldre. Når man vet hva man går til her så er jo dette ganske så humoristisk og diggbart som underholdning. Det er sjelden jeg har ledd av en film som denne. Dette er med andre ord en komedie av høyt kaliber og hvis du klikker med humoren her får du en sjelden komisk opplevelse.