Internet Reviews
  5.6 Rotten Tomatoes - publikum
  4.3 IMDB ( Internet Movie Database )
  1.6 Rotten Tomatoes
| |

Kristenfilm om endetiden

Publisert: [ 13. Mai 2012 ]

Buck Williams er en ung TV-reporter. Han rapporterer fra Israel som virker å ha en guddommelig finger med for å redde landet fra total utslettelse. Buck drar til London for å etterforske angrepene på Israel. Han tar flyet til London. På flyet følger vi også pilot Rayford Steele som må forlate sin sønn under en nødflygning fra Chicago til London. På flyturen blir flere av passasjerene sporløst forsvunnet og man snur flyet og drar hjem igjen. Folk har forsvunnet over hele verden. Når Steele kommer hjem finner han ikke igjen sin kone og barn. Hva er i ferd med å skje? Kan det være at Gud har en finger med i spillet her også? Her følger vi de som har blitt igjen på jorden og deres kamp i disse desperate tider...

Filmen begynner med at vi får se jorden og solen som lyset i det fjerne. En stemme snakker om hvordan man kan beskrive både en himmel og en endetid. Han mener vi skulle ha visst bedre, men det gjorde vi ikke. Hva betyr det at vi tror vi vet, men ved slutten kan vi ikke fornekte sannheten. Så forflytter vi oss til Israel. Nærmere bestemt Jerusalem en flott dag med full sol. Vi ser en rekke eldre steder og ser at byen er full av historie fra eldre tider. Jøder og tilreisende samles med klagemuren i hopetall. Litt senere i Irak tordner en del jagerfly over himmelen. Også i Syria rykker styrker fram mot den israelske grensen med en rekke tanks, fly og helikoptre. I en hveteåker i den israelske ørkenen står en reporter sammen med en gammel forsker. Reporteren kommenterer at dette er et mirakel. Men når reporteren hinter om at han må selge suksessoppskriften kontrer mannen med at Eden ikke er for salg. Han vil bare ha fred for Israel og akkurat i det han sier det strømmer det inn med jagerfly over dem. Deretter lyder flyalarmen som varsler israelerne om at de er under angrep. De løper fra stedet med missiler som bomber dem fra alle kanter. Den gamle mannen kommer inn i et forsvarsanlegg under bakken der det allerede er full aktivitet. Reporteren spør hvem det kan være som angriper landet. Den gamle mannen sier det kan være hvem som helst siden ingen har flere fiender enn Israel. Litt etter når flyene fram til Jerusalem der de slipper sine missiler over byen. Reporteren blir ivrig og går ut for å filme og rapportere fra krigssituasjonen. Han rapportere at solen er borte og tusenvis av fly svirrer over dem i luften og bomber regner fra luften. Dette er helt utrolig og det største overraskelsesangrepet siden Pearl Harbor. Israel har ikke greid å svare på angrepet med et eneste fly, men til tross for dette så begynner flyene over himmelen og styrte ned på bakken. Angrepet som var kraftig nok til å stryrte hele Israel feiler på uforklarlig vis.

Dette er basert på Tim Laheye og Jerry B. Jenkins første bok i den populære Left Behind-serien deres. Boken var en bestselgerbok og det var nok sikkert bra nok i seg selv til å lage film av. Jeg har ikke lest boken, men føler at det ligger enda mer bak og lurer i den enn man har fått plass til i manuset her. Det er en del veldig enkle løsninger her på en rekke saker og ting. Blant annet er det litt rart at alle barn under 16 år forsvinner. Dette føles litt billig og man kunne nok greid å finne en annen måte å løse dette på som også var i tråd med tekstene i Bibelen som det bøkene baserer seg på. Her får man med andre ord se hva som kunne skjedd i endetiden om den hadde kommet i år 2000. Man får en rekke pek på hvor viktig tro kan være når det virkelig gjelder. Alle har nok tenkt tanken om hva som hadde skjedd om eksempelvis der finnes en Gud. Hva skjer om man ikke tror nok? Her får man de harde konsekvensene i endetiden som beskrives for jorden og dens mennesker.

Filmen er laget som en slags kristenfilm med mye høyere budsjett enn det som var vanlig i slike litt smalere filmer. Men til tross for at dette er en dyrere film en såkalte andre slike filmer som forsøker å spre kristent budskap, er det mye å gå på ennå for å komme helt opp på et skikkelig Hollywood-nivå. Spesialeffektene er helt greie, men selvsagt litt billige og man har sett mye bedre i mer vanlige Hollywood-produksjoner. Skuespillet er jo det også noe som kunne vært bedre, men fungerer på et vis nok til skape den illusjonen en her forsøker på. Jeg skal nok være den første til å innrømme at dette dessverre er litt overlesset med klisjeer og øyeblikk som man har sett før. Noen ting er nesten som en parodi på seg selv. Det er mye harpemusikk og annen stemningsskapende musikk som skal virke inn på følelsene dine så noen nok gråter en skvett, mens jeg nok føltes ble litt lett å gjennomskue. Manuset er også litt preget av at det er en bok som filmatiseres og en sitter nok litt for mye fast i bokens handling som sikkert er litt for omfangsrik til å skildre alt på ca 90 minutter som dette varer. Som de nyere Star Wars-filmene så lurer det mest bak i kulissene her og man vet jo litt mer av hva man virkelig har i vente om man har fulgt litt med i kristendomstimene eller har lest sin Bibel. Det som ligger og ulmer her er mye mer spennende enn selve filmen og det blir litt av problemet her.

Om du er litt nysgjerrig på hva dette kan romme så er dette en film som er grei å se selv om den absolutt ikke er av det aller beste slaget. Om man forventer stor kvalitet blir en litt skuffet her og dette fortoner seg mer som en film som kommer rett på video eller en TV-film. For min del var filmen mer interessant enn kvaliteten over dette. Jeg er jo vokst opp med Omen-filmene og der får man jo lignende scenarioer bare med litt annet fokus, og de gjorde at jeg fikk opp øynene for slike filmer som dette. Endetiden er veldig spennende og det fascinerer meg en del. Jeg husker at jeg så denne filmen når den kom, men det er over ti år siden og jeg tenkte jeg kunne gi den en ny sjanse for å se hva som ligger i den. Gjensynet hadde nok sunket en del siden første gang jeg så den. Budskapet er jo greit nok det når man fokuserer på å lage en slik film, men måten man har lagt opp filmen på er langt fra tilfredsstillende nok. Det hele føles litt konstruert til tider. Det hadde vært kult å fått en skikkelig Hollywood versjon av dette materialet. Dette er bra spennende, men i denne filmen har man ikke fått fram hele potensialet som ligger i dette. Filmen duger nok mest for de som allerede er kristen siden de nok klarer mye bedre å leve seg inn i dette. Man føler filmen mangler en del driv og jeg føler ikke jeg kan premiere dette med noe annet enn en svak toer for en film som prøver for hardt å spre et budskap uten at den klarer helt å riste tak i deg slik at man tar det inn over seg.