Anmeldelse av Oliver & Gjengen - Film (1988)

6.6 IMDB ( Internet Movie Database )
  6.3 Rotten Tomatoes - publikum
  4.4 Rotten Tomatoes
| |

Forsøk på ny Disney-stil men litt for enkel i lengden til å imponere

Publisert: [ 26. Mai 2012 ]

Vi befinner oss på 80-tallet i storbyen New York. En søt hjemløs kattunge med navn Oliver blir venner med hunden Dodger og hans lurvete hundegjeng. Gjengen består av den hissige små Tito, den kjedelige Einstein, bulldoggen Francis og hunden Rita som forsøker og holde styr på dem alle sammen. De bor hos kjeltringen Fagin som har store problemer med sin ekle sjef som han skylder en del penger til. Fagin får tre døgn på å skaffe et stort pengebeløp eller bli tatt av dage. Oliver og gjengen forsøker å hjelpe Fagin med å skaffe penger for å redde sitt tak over hodet. Men da Oliver ved en tilfeldighet blir adoptert av en den rike jentungen Jenny. Hun tar ham med hjem og gir ham mat og kjærlighet. Gjengen finner Oliver og befrir ham, men Oliver ville ikke bli reddet da han var lykkelig der. Og nå legger Fagin lumske planer for å få penger ut av katten, men Sykes har enda mer onde hensikter og det involverer kidnapping og ønske om løsepenger...

Filmen begynner med t vi ser New Yorks skyskrapere fra sjøsiden. Det røyker fra skorsteinene høyt over bakken. Nede i gaten kjører det tett i tett med biler i de mange filene som finnes i den travle gaten. Det synges om at det er en tøff, hard og heftig by. Det finnes åpninger for alle her. Vi følger noen kattunger i en pappkasse som trenger et hjem. Mange skuelystne barn og voksne står rundt kassen for å få seg et nytt kjæledyr. Kattungene gjør hva de kan for å bli valgt og få et skikkelig hjem og noen som tar seg av dem. Vi følger en orange kattunge som kommer litt i bakleksen og sliter med å vise seg fram. Og helt til slutt er det bare den lille orange kattungen igjen i pappesken. Det er ikke enkelt for den å være helt alene på denne måten og særlig ikke når regnet fosser ned og det blir vått overalt oppe i kassen. Til slutt blir det så mye vann i kassen at den revner og den orange kattungen skylles ut på gaten og nesten inn i rennesteinen. Han tasser inn i en sidegate der den blir jaget av noen sinte hunder. Kattunge ligger så seg til for å sove oppå et lastebilhjul. Og da morgenen kommer kjører bilen sin vei og da må kattunge komme seg bort i en vill fart. Han blir da tassende rundt å se på livet i byen. Dette foregår på 80-tallet og det ser man på klesstilen og hører på rappmusikken som kattungen forsøker å dans til. Det er ikke lett å være liten kattepus i en så stor by helt alene. Så ser vi en flørtende tøff hund som bærer navnet Dodger. Han ser på at kattungen forsøker å snike til seg en pølse fra gateselgeren. Dodger snakker med kattungen og lærer han å stjele pølser.

Som alltid da Disney lager film så bruker de en god bok i bunn. Her er det Charles Dickens klassiker Oliver Twist som er inspirasjonen for filmen. Det blir også dyr som også her blir senter for oppmerksomheten. Her er det en gjeng hunder og en katt ved navn Oliver som spiller hovedrollen. Dette er en bra modernisert versjon av Oliver Twist og man har tatt seg en go del friheter her. Man finner noen av de samme karakterene bare gjort på Disneys helt egne vis. Her får man en historie full av action og spenning. Filmen bruker lang tid på å komme på poenget og man får okei lang tid å bli kjent med karakterene.

Det virker som om Disney har eksperimentert en hel del med denne filmen. Stilen i filmen er ganske unik i åpningen. Det er litt sluskete fargelagte tegninger i en noe mer moderne stil. Resten av filmen er også eksperimentell og man får en del dataanimert animasjon for å skape liv i storbyen New York. Men til tross for en del uttesting av nye ting så får man også tilbake litt av det man kjenner igjen fra eldre Disney med litt humor og det typiske musikalpreget. Dette har også litt sjarm innimellom slik at barna vil synes de ser på noe som vil engasjere dem. Tegningen er rå i stilen og har ikke det reine stilpreget som man kanskje forbinder med gode gamle Disney. Det er dog et ganske håndtegnet preg over det som skinner litt igjennom til tider.

Dette er nok gøyest for de aller yngste og ikke like severdig for de litt eldre i hjemmet. Historien er enkel med karakterer som enten er god eller ond. Selv om dette involverer hardt kriminelt liv på gaten så har dette en god moral i bunn. Filmen begynner bra men utvikler seg ikke nok og det hele blir litt for lett snørt sammen. Slutten er også litt for 'overhappy'. Det hele blir litt for åpenbart at dette ikke klarer å levere helt den kvaliteten som man forventer av en Disneyfilm. Tegningene er jo gode de men dette holder jo ikke helt mål når ikke manuset er godt nok. Filmen bygger bra opp, men så er det hele over på alt for kort tid. Man skulle tatt seg bryet med å gjøre dette litt mer minneverdig og forøke å holde litt lengre på spenningsmomentene. Jeg vil derimot presisere at filmen har fått en sterk treer på terningen og er noe barna nok vil like når de er i ung skolealder.