Anmeldelse av Butch Cassidy and the Sundance Kid - Film (1969)

| Butch and Sundance: The Early Days (1979) | Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)

Butch Cassidy and the Sundance Kid
  8.1 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Stødig westerndrama med snert

Publisert: [ 30. Mai 2012 ]

Butch Cassidy og Sundance Kid er to bankranere som er viden beryktet over hele vesten. med sin gjeng som blir kalt ‘Wole in the Wall’ har de har ranet banker i hopevis. Det blir også litt rivalisering mellom Butch Cassidy og Sundance Kid når de kriger om den pene damen Etta Place. Men selv om kjærligheten består endrer tidene seg og bankene har blitt bedre og bedre sikret mot ran. Butch får føringer fra gjengen sin om at de skal komme seg over på å rane tog i stedet, og det gjør de og da begynner ting å gå galt. De er vant til at alle skjelver i buksene av dere rykte, slik at ingen tør å forsøke å fakke dem slik at de kan bevege seg fritt rundt. Men det viser seg at togeierne har mye penger i ryggen og ikke finner seg i at noen plyndrer uhindret deres verdier. De sender folk etter Butch Cassidy og Sundance Kid som nå må forsøke å komme seg unna med og det er noe de ikke er like vant til og nå blir det litt av en katt og mus lek for de to...

Filmen starter med at vi får se en stumfilm på kino av en gjeng menn på hester. Vi ser et tog komme. Så ser vi teksten: Hele gjengen til Butch Cassidy og Sundance Kid er død nå, men en gang styrte de den ville vesten. Så ser vi at mennene på hesten fester sitt støvtørkle foran nesen slik at bare øynene synes. De rir mot toget som skal ranes. Etter litt dramatikk og skyting får de med seg mesteparten av byttet. skyting. Deretter begynner selve filmen. Vi ser en mann i cowboyhatt som spankulerer rundt i byen. Han går inn i banken i det de stenger og kikker seg om. I det han går ut spør han en politimann hva som skjedde med den gamle pene banken? Politimannen svarer at de måtte gjøre endringer for å holde ranerne ute. Mannen i cowboyhatt synes at det er en smal byrde å betale for skjønnheten. Et annet sted i byen holder en yngre mann med bart og hatt på å spille black jack. Mannen vinner alle pengene i potten og de spør ham om hva som er grunnen til hans suksess. Han svarer at det er bønn. Den andre mannen sier at han vet at han er litt av en kortspiller fordi han ikke klarer å finne ut av hvordan han jukser. Så utfordrer en av taperne ham og sier at pengene blir og at han må gå. Mannen fra banken kommer inn og snakker med ‘jukse’-mannen med barten. Kortspilleren heter Sundance og mannen som utfordrer ham visste ikke dette og han gir seg. På vei ut spør mannen hvor god Sundance egentlig er. Han svarer med å skyte revolveren til mannen ut av hylsteret og skyte den med flere skudd slik at den havner opp i hjørnet av rommet.

Alle har vel hørt om klassikeren ‘Butch Cassidy & The Sundance Kid’ selv uten å ha sett filmen. Filmen er løs basert på en sann historie om de to amerikanske bankranerne Butch Cassidy og Sundance Kid som opererte rundt århundreskiftet til 1900-tallet. Historien som her fortelles er noe som fenger en og det er ikke rart at dette ble en stor publikumssuksesss da filmen kom og er også en av de mest legendariske westernfilmene noensinne. Manuset er meget godt her og ma skjønner t dette var noe man ville lage film av. Ting er ikke så rett fram som man kanskje skulle tro og det er det man liker godt med denne filmen. Gutta får med andre ord store utfordringer å bryne seg på underveis og det blir det god film av. Det er mye her i denne historien en ikke har opplevd fra før av. Her følger vi ranerne som må stikke av fra et mislykket togrøveri. Og det er befriende å ikke få den helt klassiske historien som nesten alle Westernfilmer følger.

I hovedrollene finner vi to store skuespillere som Butch Cassidy and the Sundance Kid. Det er Paul Newman og Robert Redford som spiller de to legendariske ranerne. De to spiller hverandre god og leverer et gnistrende samspill seg i mellom. Man tror på den kjappe og unge Sundance Kid og liker hans sjarme og kule framtoning. Han er ikke så ulik Brad Pitt slik han framstår på det kuleste. Paul Newman er jo heller ikke noe dårligere. Han har flere ganger vist seg som en stødig skuespiller og dette er ingen unntak. Newman er bra solid som den tøffe Butch Cassidy og gir han også karakter med sine kløktige og ledermessige egenskaper. De to klarer å skape en god kjemi seg i mellom og leverer også litt komikk mellom slagene for å mye opp hele inntrykket noe i denne westerndramafilmen.

Regien er ved George Roy Hill som også har levert andre minneverdige filmer som Stikket og Slagskudd som også var med Paul Newman. Her leverer han en svært god regi. Det er ikke hver dag man ser westernfilmer som er av dette kaliberet. Historien er bra spennende og har bra driv for en slik film å være. Men denne filmen har mange talenter og er svært godt gjennomført i alle ledd. Musikken er også god i filmen og den kjente sangen ‘Raindrops Keep Fallin' on My Head’ ble skrevet til filmen. Men mesteparten av filmen er nesten helt uten musikk og det gjør også et bra autentisk preg og man får ikke oppbygging av stemninger slik man vanligvis får i Westernfilmer. Fotoarbeidet er svært pent til tider og noe man ligger merke til når man ser filmen. Her får man vist fram det flotte landskapet på en ypperlig måte og samtidig fortelle dette på en ytterst solid visuell måte som skiller seg litt ut fra de typiske andre western.

For å oppsummere så er dette en helt upåklagelig film. Jeg hadde også hørt om filmen lenge før jeg så den. Dette er min andre gang jeg ser filmen og en gjør virkelig ikke skamme på seg denne gangen heller. Filmen er langt fra min ynglingswesternfilm, men den har såpass mange gode elementer med seg som gjør at man skjønner at dette er blitt en stor klassiker i filmhistorien. Det at den ikke forteller en typisk historie er jo også noe som gir filmen særpreg. For min del går jeg nesten aldri lei western og når man får såpass gode filmer som denne så er det jo en fryd å se på. Slutten er også god og det er ganske bra tvister underveis. For min del holder dette til å dele ut en svak sekser på terningen, da dette har såpass mye av det man ser etter i en god film.