Anmeldelse av Alle Elsker Mary - Film (1998)

FilmkikkPål
| |

Filmkikkpodden   [2022-05-09]
Episode 49: Alle Elsker Mary

Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner

Publisert: [ 23. Juni 2012 ]

Ted er en mann sent i 20-årene. Han lider framdeles av å være opp over ørene forelsket i Mary som han skulle ta med til skoleballet. Mary var skolens peneste og han ble utsatt for et pinlig uhell som gjorde at han måtte på sykehus istedet for å ta henne med på skoleballet. Like etter flyttet hun til et nytt sted og Ted så henne aldri igjen. Han går til psykolog fordi han er deprimert av kjærlighetssorg selv 13 år etter at han sist så Mary. Teds bestevenn Dom oppfordrer Ted til å gjøre noe med det og finne Mary. Han leier inn den private etterforskeren Healy for å spore henne opp. Healy finner Mary og hun er like attraktiv ennå som da hun var 16 år gammel. Hun er ikke gift. Mary har et stort hjerte og hjelper en rekke folk og er ute å støtte de svake. Den sleipe Healy synes også det er noe spesielt ved Mary og kommer med en løgnhistorie til Ted om at Mary er blitt veldig tykk og har fire barn med fire forskjellige menn. Men Ted klarer ikke glemme sin Mary og vil møte henne uansett hvordan hun ser ut. Like etter drar Healy til Miami for å forsøke å innynde seg hos den yndige Mary og legger en listig plan for hvordan han skal få snøret i bånn. Men han er ikke den eneste som utgir seg for å være en han ikke er for å komme nærmere Mary. Og når Ted også kaster seg inn i dansen om Mary og han forsøker å holde følge med de andre beilerne som bare blir flere og flere...

Filmen åpner med at vi får se et stort tre i en hage. I treet sitter en mann med gitar og later som om han spiller og synger om at en ung mann som vennene sier at han skal slutte å sippe fordi det er andre jenter å se på. Men det er noe ved Mary som vennene ikke skjønner. Under treet står en ung mann med halvlangt brunt hår og kikker på en jente ved navn Renise. Året er 1985 og Ted Stroehmann er bare 16 år gammel og blir forelsket for første gang. Han går bor til henne mens hun står og røyker under et tre foran skolen. De snakker litt fjollete sammen slik en gutt og en jente ofte gjør i denne alderen. Han spør så om hun vil gå på avslutningsballet med ham. Hun svarer at hun venter på en annen gutt som skal spørre henne. Hun sier at om det ikke skjer så kanskje hun vil velge Ted. Så kommer en flott sjarmerende ung jente i sin beste alder syklende i sin rosa bukse til skolen. Hennes navn var Mary og hun hadde flyttet hit til Rhode Island to år tidligere. Ted står med sine nerdete hippivenner og beskuer henne i det hun ankommer skolen. Like etter kommer en tykk ung mann ved navn Warren med rød jakke og ørevarmere og leiter etter sin baseball. Han spør alle han møter om de har sett hans ball. Noen frekke gutter sier de vet hvor baseballen hans er. De forklarer til ham at en dame har baseballe hans, men at hun kaller den noe helt annet som de visker til ham. Like etter går Warren bort til denne damen og spør om hun har sett hans Weiner. Kjæresten hennes blir meget sint og føler seg svært fornærmet på Warren og begynner å banke ham. Ted forsøker å ordne opp i bråket, men blir skubbet i bakken han også. Så kommer Mary og ordner opp i det hele for Warren er nemlig hennes bror. Hun sier takk til Ted som er overlykkelig bare fordi hun visste navnet hans. Ikke en gang alle hans venner kjente navnet hans, så dette var stort for Ted. Han slår følge med Mary og Warren på vei hjem fra skolen. De snakker sammen men så vil Warren at Ted skal sitte på ryggen hans og det er kjempegøy helt til den store og tunge Warren vil at han skal sitte på ryggen til Ted også. Ted er helt utslitt når han kommer fram til huset til Mary, men det blir verdt alt strevet når Mary spør om han vil gå på avslutningsballet med henne. Når han forteller det til vennene sine på skolen så ler de av ham og sier vedder på at han lyver.

Etter åpningsscenen får man en utrolig morsom scene der Ted står på toalettet hos Mary og tisser mens han ser på to fugler og da fuglene flytter seg så ser han rett inn på vinduet til Mary som holder på å kle på seg og hun merker det. Han skynder seg da å dra opp smekken men får utstyret sitt sittende fast i glidelåsen på boksesmekken sin. Dette er selvsagt svært pinlig og Ted vil ikke at noen skal se hva som har skjedd. Men når stefaren til Mary kommer inn så holder han på å le seg i hjel og kaller inn Mary sin mor for å se. Også en politimann stikker inn hodet for å høre at alt står bra til og begynner også å le. Det samme gjør en brannmann som også stikker innom og han tilkaller hele stasjonen for at de må komme å se. Denne scenen fikk utrolig mye oppmerksomhet da Alle elsker Mary gikk på kino og det ble en snakkis alla den pinlige scenen med Jim i American Pie. Dette lo folk godt av den gangen og jeg må innrømme at det framdeles er en svært morsom scene. Det er også god humor i resten av filmen. Og man digger også hvordan det flere andre situasjoner oppstår her med stor underholdningsverdi. Karakterene er så artig laget her. Det er gøy å oppleve den hjertevarme, hjelpsomme, sjarmerende og naive Mary som går rett på når sleipe beilere forsøker å komme i buksen på henne. Så har vi den snille Ted som er litt klossete men også har et reint hjerte som forsøker også å legge inn et lodd hos sin første og eneste kjærlighet i livet. Det blir en rekke tøffe situasjoner som man ler svært høyt av her. Jeg skal ikke avsløre for mye for deg som skal og bør se denne filmen om du ikke har sett den fra før.

Regien er ved de kjente komedieskaperne Bobby og Peter Farrelly. Farrelly-brødrene har fra før disket opp med Dum og Dummere, Kingpin og Jeg, Meg & Irene. I sammen med Dum og Dummere er Alle elsker Mary noe av det beste brødreparet har kommet opp med på regisiden. Her er regien svært stødig og alle humorscenene fungerer svært bra. Filmen er jo bra tøysete, men man kjøper dette som en skikkelig artig komedie som man fryder seg over mens man ser den. Man har virkelig klart å smøre mye humor utover hele veien og det er ingen dødpunkter. Vi får en svært opplagt Ben Stiller som også fikk sitt store gjennombrudd med nettopp denne filmen. Her viser han hvorfor han er og var en å regne med på komediehimmelen. Stiller er perfekt til å spille en slik hverdagstaper av dette slaget som forsøker det beste han kan for å finne kjærligheten. Cameron Diaz viser seg også som et stjerneskudd her. Hun slo igjennom med filmen Masken med Jim Carrey og beviser på nytt at hun duger med denne filmen. Etter Alle elsker Mary ble hun et navn på alles lepper. Hun har jo utstråling som få og passer perfekt som den yndige Mary som alle faller desperat for. I tillegg får man roller av Matt Dillon i en fremtredende rolle som den sleipe etterforskeren Healy.

Jeg må si at jeg har sett denne filmen mange ganger og den er minst like morsom hver gang. Med dette gjennomsynet synes jeg en framdeles holder mål og ikke har tapt seg med årene. Det er noe med hvordan denne filmen er lagt opp og man faller lett for alt tullet her som er herlig skrudd til. Det viktigste her er at man ler godt av dette og det gjør man. Samspillet mellom Cameron Diaz og Ben Stiller er også herlig og er med på å drive denne filmen framover. Det såpass mye bra og komisk her at man lar seg virkelig rive med. Det er mange høydepunkter her og de kommer passe tett. Det er ikke rart at dette ble en publikumsuksess og kom best ut av komediene i USA i 1998. Ting er simpelt men morsomt og dette er blant de bedre komediene som er avlet fram i Hollywood.