Internet Reviews
  6.1 IMDB ( Internet Movie Database )
  5.8 Rotten Tomatoes - publikum
  2.8 Rotten Tomatoes
| |

Man får litt valuta for pengene her med humoristiske homoforviklinger

Publisert: [ 18. Juli 2012 ]

Oscar Novak er en arkitekt som vil opp og fram. Sammen med sin partner Peter Steinberg går de for å forsøke å kapre deres livs oppdrag. Det har seg nemlig slik at forretningsmogulen Charles Newman skal bygge et kultursenter og utløser en konkurranse om oppdraget. Novak og Steinberg konkurrerer med sine tidligere tidligere kolleger og erkerivaler som har ange slemme triks i ermet. Blant annet setter de ut et rykte om at Oscar og Peter er homoer. Dette får den gifte Newman med seg og gir Oscar et ekstra oppdrag om at han skal spionere på Newmans elskerinne Amy. Oscar tar imot oppdraget, men det går ikke lang tid før Oscar faller pladask for Amy. Hans homorykte begynner å spre seg som ild i i tørt gress og snart er han Chicagos mest berømte homse. Nå må Oscar bestemme seg for om han skal gå for sitt livs forretningsoppdrag som homo eller risikere karrieren for den store streite kjærligheten...

Filmen begynner med at vi ser New York ovenifra med alle de gule taxiene som kjører rundt i de breie gatene. Vi følger to fyrer som krysser gaten i et hastverk. Den ene av dem i Matthew Perrys skikkelse går og bærer på en innpakket gjenstand som ligner på en tegning eller kanskje et bilde. De prater fælt sammen og lar kjeften gå i et. Den andre mannen som går i svart dress mener de bør forberede seg til det viktige møtet de skal i. Han mener at de skal ha et signal hvis han begynner å bable. Med trykking på en penn skal ordne opp i babling i møtet. Nå skal de gå inn å ta rotta på dem, som de sier. En pen forretningsmann er avbildet i et seriøst blad på forsiden. En ung dame ser på bildet og sammenligner det med den ekte varen. Hun mener han ser litt skremmende ut på det bildet. De to har noe fore og det merker vi når han drar henne til seg og kysser henne i sengen. Hun synes musikken er for treg og setter på noe med litt mer rytme og fart. Like etter kommer assistenten til forretningsmannen Charles Newman inn og ødelegger moroa med å fortelle at han snart har et møte. Amy som den unge damen heter får fart på bena og skynder seg ut av rommet og ber han ringe ham. De to mennene som krysset gaten er på plass i venteværelse til Newman og har med seg tegninger til et kultursenter om skal bygges. Men de er ikke de eneste. Før dem i køen er det noen driftige karer med sin presentasjon i 3D på data og der Newman kan spankulere rundt i tegningen med VR-briller på. Kan våre menn matche dette? Vel de har en langt mer ordinær presentasjon, men kommer med en klassisk ide om å skape et monument fra fortiden. I mens driver 3D-gutta og sprer falske rykter om at Oscar Novak og Peter Steinberg som har den ordinære presentasjonen er homoer. Etter presentasjonene kaller Newman dem begge inn på teppet og ber dem lage skikkelige modeller av bygningene for egen regning. Det vil koste dem 150 000 dollar, men Steinberg mener at de må ha denne jobben og vil satse.

Introduksjonstekstene er bra forseggjort med en blanding mellom animasjon, skygger og instrumenter. Men der slutter dette imidlertid å imponere. Filmen er ikke like hvass hele veien. Man merker raskt at dette er en komedie. Det hele begynner med mye fjas som egentlig ikke er så morsomt som det er ment, men det får deg i alle fall i en munter stemning og det er da noe i alle fall. Det er litt morsomt når man får denne vitsen malt igjen og igjen i forviklingene som oppstår gjennom at det går falske rykter om at Oscar Novak og hans forretningspartner er homofil. Men det føles litt enkelt å basere en hel film bare på dette som det store humorpoenget. Her har man bygget opp alle situasjoner og replikker rundt dette for å skape maks missforståelser. Det morsomste i denne filmen er dog denne misforståelsen. Men det man bygger opp av vellykkede scener river man ned med annen slapstick og annet banalt som involverer kroppsåpniger. Man har også blandet inn en kjærlighetshistorie her og da får man noe som man føler man har sett mange ganger fra før av med en liten homoknekk.

Man har jo samlet sammen to av de stjernene som slutten av 90-tallet hadde å by på. Friendsstjernen Matthew Perry spiller den streite arkitekten Oscar Novak. Han er jo artig nok til å spille en slik rolle som dette. Han spiller jo svært likt som i Friends og han virker litt fanget i Friendsrollen sin som han egentlig aldri kommer seg ut av. Han er liksom alltid Chandler og det er noe man merker også her. Som damen som han skal falle for her finner vi Neve Campbell soom ble for alvor kjent gjennom Skrik-filmene som var svært populære på midten av 90-tallet og utover. Hun er passe søt og passer greit inn her. Vi treffer også Oliver Platt som et morsomt sidekick til Matthew Perry. Han spiller bra sammen med Perry og leverer sine replikker med bra komikk.

For å oppsummere så er dette er en litt smådum og enkel romantisk komedie. Man humrer litt av noen av poengene her. Det går litt tregt i begynnelsen her og det tar litt tid før dette kommer i gang med den komikken som er noe. Three to tango fungerer greit som tidtrøyte selv om det er en film som er like raskt sett som glemt. Det å spøke med legning er jo artig det selv om dette ikke går over noen grense til å skulle gjøre narr av homser. Jeg må si at jeg nok synes denne filmen var mye mer gøy første gang jeg så den. Den var framdeles litt gøy enda og om man liker sjangeren så er jo dette noe en helt kan prøve seg på. Dette er til tider litt 'over the top'-komedie av den typen som Jim Carrey ofte spiller i, bare at Perry ikke er like morsom som Carrey. For min del kunne man nok tonet ned noe av den overtydelige crazey-komikken. Klisjeene kommer på løpende bånd, men dette er en okei film å se og man får da noe kjærlighet og moro med på kjøpet.