Anmeldelse av Halvbroren - Tv-serie (2012)
Keyword: Bok

Halvbroren
  Moss avis
| |

Halvbroren overrasker med strålende skuespill og en godt fortalt historie

Publisert: [ 7. Januar 2013 ]

Alt har en opprinnelse. Også navnet hans, Barnum. Han er kalt opp etter mannen som sa at verden ville bedras. Han satte løgnen over sannheten. Det er ikke det du ser som er viktig, men det du tror du ser. Den 9. november 1966 forsvant halvbroren hans. Han het Fred og var bokser. Barnum var forfatter. Barnum yppet og Fred slo. Men da Barnum våknet var Fred borte. Og det har han vært siden. Men Fred er ikke den første som forsvant i hans familie. Det begynte med oldefar. Han forsvant i Grønlandsisen. Så var det morfar, og så faren til Fred, og så altså Fred. Han forsvant før han rakk å få noen unger han kunne drite i. Heldigvis har de fremdeles mødrene sine. Hans mor ble voldtatt under freden 8 mai 1945. Dette får gjør at hun får sjokk og går inn i en psykose. 9 måneder senere føder hun Fred. På Røst i 1988 flytter Barnum inn med sin kone Vivian. De fremkaller noen gamle bilder og finner et bilde av Fred som er fra 10 år etter at Fred forsvant. Fred lever, men hvor er han og hva har skjedd? Barnum følte seg så knyttet til halvbroren sin. Han var nødt til å finne Fred...

Halvbroren bygger på en bok skrevet av Lars Saabye Christensen. Den tok over 20 år å skrive, og er på mange måter Christensens livsverk. Boken utkom høsten 2001. Dette er noe helt annerledes enn deres forrige store bokserie NRK lagde i ‘Erobreren’. Der ‘Erobreren’ aldri klarte helt å ta tak i deg, føles det om man blir sug inn i handlingen i Halvbroren. NRK har også hatt kniven på strupen med den dyre floppen med ‘Erobreren’ og så komme med en enda dyrere serie å produsere i Halvbroren. Med Halvbroren har NRK våget å satse og lykkes ganske bra. Her har med andre ord NRK klart å snu på flisen, og lage noe solid som folket vil like. Serien begynner sterkt og med godt driv. Historien er god og serien er også bra lagt opp. Jeg digger hvordan serien begynner uten at en vet noe om hva dette vil handle om. Man får presentert en rekke tråder i forskjellige årtier på samme måte som ‘Erobreren’, bare at dette henger mye mer sammen og helheten er også treffende. Trådene snøres bra sammen og man har et bra skille mellom tidene. Tidsperodene er beskrevet på en ypperlig måte. Dette vitner om at NRK har tatt denne produksjonen på alvor. Vi blir raskt satt inn i handlingen. Det at man får et mysterium som skal forsøke å løse med den mystiske forsvinningen til Barnums halvbror Frank, er med på å trigge interessen din fra første stund. Folk liker mysterier og det er ofte en ypperlig utgangspunkt for å skape engasjement og spenning rundt en serie. Det er også stilig å få nøstet frem fortiden og livene til karakterene slik at man forstår dem.

Serien både ser og oppleves som svært proff. Regien er stram og serien fremstår som helhetlig og drivende godt fortalt selv om en hopper mye fram og tilbake i tid. Dette er vanskelig å få til på en naturlig måte, men det klarer altså NRK å ‘naile’. Manuset er bra lagt opp for å gjøre denne mesterromanen om til en serie på 8 episoder alla 45 minutter. Det kunstneriske uttrykket og alt lyser av en slik suksess. Det er ikke alt som er like bra her som en hovedkarakter som mangler noe ryggrad, men det gjør ikke så mye når halvbroren veier opp for dette. Jeg liker godt at serien leker litt med deg som minner ofte gjør. Man kan ikke vite om alt man får presentert her er sant eller bare er det man tror man ser, slik hovedpersonen forteller i begynnelsen av serien.

Skuespillerne gjør en utmerket jobb. Jon Øigarden gjør en meget bra rolle her og utmerker seg som Barnums nordlandske far. Dette er en hel annerledes rolle enn det man har sett ham i før og han viser at han er som en potet i norsk film og TV. Det samme kan også sies om Frank Kjosås som får sitt store nasjonale gjennombrudd med rollen som halvbroren Frank. Han klarer å få frem det mørke i Frank og har den riktige attityden for å få frem hans karakters mystiske fremtoning. Kjosås har et ansikt og en spillestil som stjeler mye av showet her. Frank er en gatesmart gutt som sliter med sine ting i livet. I hovedrollen finner vi Nicolai Cleve Broch. Han spiller veldig nedpå og naturlig som Barnum.

Jeg ruller en femmer for denne serien som viser at NRK endelig har greid å ta et steg i riktig retning når det gjelder å avle frem gode TV-serier. Dette vitner om en serie som klarer å engasjere deg hele veien og som har mye å fare med. Skuespillet er solid og historien like så. Dette er noe folk kommer til å digge som underholdning i vintermørket. Det har virkelig vært et sjakktrekk å skulle lage TV-serie av en mesterroman som er laget av en av våre aller mest folkekjære forfattere. Serien begynner bra, men første episode er egentlig bare en transportetappe, og det er ikke før halvbroren Frank kommer skikkelig inn i serien før dette begynner å virkelig kvikne til. Dette er en serie som ikke gjør skam på boken og det at en har turt å satse mye på dette får en virkelig igjen for.