Anmeldelse av Venner for livet - Tv-serie (1994)

Venner for livet
  8.9 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Andre anmeldelser på filmen: (9)

Friends - Sesong 1 - Komisuksessen begynner bra!

Publisert: [ 25. Januar 2013 ]

Dette handler om ungomsvennegjengen Monica, Rachel, Phoebe, Joey, Chandler og Ross. De er i midten av 20-årene og henger mye ut sammen. Rikmannsdatteren Rachel er ny i byen og begynner å bo sammen med sin bekjente Monica ved en tilfeldighet når hun finner ut at hun ikke er klar for binde seg i hymnens lenker. Over gangen for Monica bor den enkle Joey og moroklumpen Chandler sammen i ungkarsreiret deres. De er begge desperat etter å få seg dame, men sliter med å finne den rette av forskjellige årsaker. Ross er den litt nerdete broren til Monica og har nettopp blitt skilt, og er svært lite komfortabel med det. Han elsker fremdeles sin kone, selv om hun viste seg å være lesbisk. Det hjelper litt på at Rachel dukker opp som var hans store High School-forelskelse. Helt til slutt har vi Phoebe som er den rare jenten som man aldri helt skjønner seg skikkelig på. Men hun er den sære men til tider så artige delen av gjengen med sine mange snodige påfunn og snåle sanger, som hun deler villig uten å være det grann musikalsk. Det er med andre ord duket for mye moro når alle disse vennene forsøker å ha det kjekt i lag...

Serien åpner med at gjengen bestående av Monica, Phoebe, Joey, Chandler snakker sammen på sin ynglingskafe. Etter en stund kommer også Ross helt nedbrutt til kafen. Hans kone har gått fra ham fordi hun fant ut at hun var lesbisk. Han får litt småtrøst av sine venner som forsøker å spøke det bort. Ross mener at han bare vil gifte seg igjen og akkurat da kommer en hvit brud stormende inn i lokalet. Det er en bekjent av Monicas ved navn Rachel. Hun har stukket av fra bryllupet sitt som hun skulle ha sammen med sin Barry. Hun skal ha sett på bryllupsgavene og fikk øynene på et sausenebb som hun følte seg mer tiltrukket av enn selve brudgommen og det fikk henne til å få kalde føtter. Monica var ikke bedt i bryllupet, men var den eneste Rachel kjente i byen så derfor følte hun at hun måtte oppsøke nettopp henne. Etterpå drar de hjem til Monica der. Rachel finner ut at hun vil bo hos Monica.

Vi får også ta del i en del morsomme og viktige øyeblikk i vennene sitt liv. Ross finner ut at han skal ha barn med ekskonen sin. Hun bor sammen med en annen dame ved navn Susan og nå skal Ross bli far. Susan vil selv ha ungen boende hos seg i oppveksten. Vi får også vite litt om fortiden til vennene som at Monica var overvektig som liten og ikke hadde noen venner. Ross er paleontolog som jobber på forhistorisk museum i New York. Han er litt fomlet og gjør oss alltid litt flau av å følge med alt han sier og gjør som en ekte nerd. Chandler har vært enebarn. Alle tar ham for å være homofil. Han sliter med å gjøre det slutt med kjæresten sin Janice. Joey er den enkleste gutten i gjengen. Han drømmer om å bli skuespiller og går på minst tre auditioner i uken uten å komme så mye mer på vei enn det. Han dater masse damer, men det blir ikke så mye mer av det. Rachel har alltid vært oppvokst med en sølvskje i munnen og nå når hun får nye venner i en ny by vil hun klare seg selv og tjene sine egne penger. Hun begynner å jobbe som servitrise på vennegjengens stamsted. Phoebe har hatt en trøblete oppvekst. Nå fomler rundt i livet og tar alt på sin egen måte som resten ikke skjønner seg helt på.

Jeg var vel en av de som sov i klassen da Friends gikk sin seiersmarsj på TV2. Alle digget denne serien som jeg bare har fått med meg noen glimt fra noen episoder fra. Jeg kjenner jo igjen karakterene fra ørten blader og diverse reklame for serien da den gikk. Friends var jo noe man ikke kunne unngå å merke at påvirket folk. Min grunn til at jeg ikke fikk det med meg var at jeg aldri klarte å pointe inn hvilken dag eller hvilken tid det gikk på. Og jeg er også såpass metodisk av meg at når jeg ikke har fått med meg begynnelsen på noe så tenker jeg ofte at det kan være det samme. I alle fall helt til nå da jeg fikk komplett samling Friends til jul av mine søstre. Da fikk også jeg en gylden anledning å finne ut om denne serien var verdt å gå glipp av eller ikke. Det passet jo også bra inn å få en ny serie å fylle tomrommet etter ynglingsserien min Seinfeld som jeg nettopp har klart å fullføre i sin helhet på DVD.

For sin tid så må jo Friends være verdens mest sette TV-Serie. Jeg husker alle fall godt de som spilte og deres enorme honorarer på et tosifret antall millioner for hver episode de ville stille opp i. I min vennegjeng og ellers på skolen ble det mye diskusjoner rundt Friends. Jeg husker godt da noen jenter i min klasse kom og snakket om en ny utrolig morsom serie som de hadde stor glede av å ha sett første episode på. Jeg avfeide dem da og tenkte at det sikkert ikke var snakk om noe stort, men deres dømmeevne må nok ha vært god for ikke lenge etter fikk verden Friendsfeber. Men så kommer jo det store spørsmålet. Holder dette fremdeles mål? Og hvordan klarer serien seg forhold til alt det andre som er der ute? Jeg har ikke sett så utrolig mange sitcoms, men noen har det blitt opp gjennom årene. Friends er bra innenfor sin sjanger. Det er noe med introlåten som gjør at man allerede der får godfølelsen. For mange vil nok dette mest være nostalgisk, men det er en frisk introlåt som passer godt til den lekne stilen i serien. Det er også mye sjarme i de forskjellige karakterene som representerer noe for en hver smak. Jeg må nok si at jeg liker bedre Seinfeld som er noe mer sofistikert og føles mer genialt på en sær måte. Friends er mer tradisjonelt og klassisk enkel folkelig sitcom. Jeg må si at vitsene var forholdsvis grei for sin tid og er mye bedre enn dem man finner i ‘Bundy’ og for den saks skyld også ‘The Fresh Prince of Bel-Air’. Den første sesongen av Friends er lett å like. Serien har ikke tapt seg så mye med årene, men føltes litt enklere enn første sesong av eksempelvis 2000-tallets største komiserier som The Big Bang Theory. Friends har også mer sjarme enn ‘That '70s Show’ og er også mer patent på humoren. Det kan jo også tenkes at serien kommer seg noe med sesongene. Dette er jo tross alt bare første sesong av suksessserien som i sin tid var noe av det beste i klassen.

Serien har sitt klare oppsett og kjører på med det. Hver episode begynner som regel med at vennegjengen snakker på ynglingskafeen sin. Vitsene er ofte av det enkle slaget som: Har noen sett forlovelsesringen min? Ja, den er veldig fin. Jeg lo ikke godt av de første episodene og rare Phoebes sanger var det som underholdt meg mest. Det kan virke noe anmassende med all latteren som man hører på stort sett alle poenger uten at det nødvendigvis åpner din latterdør eller gir mer enn et smil på munnen. Det er ikke alle skuespillerne som er like god til å levere sine replikker. Jeg hadde forventet mer av gjengen en det jeg fikk her i begynnelsen. Ting kan virke noe anmasende til tider og skuespillerne er nok ikke helt varm i trøyen i begynnelsen av sesongen. Men så kan det jo være at serien er laget for litt yngre folk som enten er i tenårene eller i nærheten av det. Man blir jo noe mer kjent med rollefigurene etter hvert som man ser, men de virker noe enkle i begynnelsen. Det blir heldigvis litt mer handling etter at serien har fått kjørt seg noen episoder, og det merkes fordi da stiger mitt engasjement for serien.

Hva er mine favorittepisoder er flere. Først treffer finner man episoden med at strømmen går, med Chandler i minibanken med en flott berte. I samme episoden møter Rachel en heit italiener. Episoden med at Chandler ser Rachels nakne bryster er også svært morsom. Jeg likte også godt dobbeltepisoden med Phoebes tvillingsøster Ursula som Joey dater og Chandler som ikke får til å si opp en pen dame på jobben fordi han liker henne for godt. I tillegg får vi også oppleve mye sammen med gjengen. Ross får seg en ape. Vi får mange artige sanger med Phoebe. Vi blir med på nyttårsfeiring med vennegjengen. Ross får for mye å drikke og kysser Chandlers mor. Chandler og Joey får seg et fotballspill som en erstatning for et ødelagt bord. Monica prøver seg som kokk. Rachel klarer å miste Ross sin ape Marcell mens hun passer ham. Monica opplever å ha en som stjeler hennes identitet. Ross får det tøft og må ta avskjed med Marcell. Monica dater en fyr hun ikke visste gikk på High School. Joey tjener penger som sæddonor. Vi får også treffe gjesteskuespillere som Helen Hunt, George Clooney, Jennifer Grey (Dirty Dancing). Denne første sesongen har mye å by på. Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen.