Anmeldelse av Infernal Affairs 3 - End Inferno - Film (2003)

film.thedigitalfix.com
  7.1 Rotten Tomatoes - publikum
  7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Tredje avsnitt fyller ut detaljene, men skuffer og virker noe usammenhengende

Publisert: [ 5. April 2013 ]

Lau Kin Ming har blitt renvasket forhold til situasjonen med undercoverpolitimannen Yan og hans dødsfall. Han kan nå konsentrere seg om å finne andre muldvarper i politiets tjeneste. Hans mistanke draes over på Yeung Kam Wing som ser ut til å holde sine kort veldig tett til brystet. En annen kandidat er Shen Chen, som var den tidligere mafiasjefen Sams partner. Ikke alle er hvem de ser ut til å være når man her får rede på alle detaljene i mafiafilmeposet ‘Infernal Affairs’...

Filmen begynner i mai 2002, seks måneder før Yan døde i tjeneste. Vi besøker først Yan i det han har jult opp en kriminell fyr og så forlater åstedet sammen med en snakkesalig mafiakamerat. Deretter får vi også litt ekstra info om hva som skjedde etter at Yan døde. Filmen belyser dette i løpet av de første minuttene at politiet finner ut hva som virkelig skjedde. De har nå fått rede på at Politimannen Ming tok kontakt med politiets infiltrør Yan. Og ved hjelp av Yan kunne kriminalavdelingen stoppe mafiasjefen Sam og hans kriminelle operasjon som innebar kokain for 60 millioner. Senere møttes Ming og Lau på et hustak og Yan leverte informasjon om politiets informanter. Lau blir så overrasket på taket og må ta Ming som gissel, men i heisen på vei ned skyter en politimann Lau og Ming svarer med å drepe denne politimannen. Ming blir frikjent for dette mordet fordi det er i overensstemmelse med loven. Vi får også se litt av gangsterlivet på et annet nivå enn hos lederne. Her er det gutta på gulvet vi skal besøke og det danner en litt ny innfallsvinkel på ‘Infernal Affairs’-mafiaeventyret. Man har jo valset litt over dette temaet i de andre filmene, men her går man mer i dybden på hvordan hverdagen i mafiagjengen til den infiltrerte politimannen Yan forgår. Vi får også se hvordan Yan bygger opp et tillitsforhold til Sam.

Den tredje filmen er skikkelig rotete lagt opp og hopper mye i tid frem og tilbake i tid. Det er ikke alltid at jeg er helt med i svingene på hva som skjer til en hver tid her. Mens den første filmen var klokkeklar og den andre filmen litt vanskelig i begynnelsen, får man her et skikkelig dypdykk ned universet og historien. Vi får se detaljene om hvem som er hvem og hvilke kort og hester alle spiller med og har spilt på. Det er svært vanskelig å følge med på alt som skjer her og dette er nok en film som man helst bør se noen ganger og da rett etter at man har sett de foregående for å skjønne helt hva som skjer til en hver tid. Dette har man også sett før i filmer som eksempelvis Gudfaren 3. Jeg tenker på at man overkompliserer filmen for å dekke over at man egentlig ikke har nok materiale å lage film av. Man føler med andre ord at dette føles som litt melking og man sliter og river i materialet for å dra ut ekstra info. Dette er litt det samme trikset som man foretar i en rekke serier når man går tom for ting å omhandle eller må drøye ut serien litt. Dette er igrunnen bare et dykk ned i bakgrunnsinfoen og man er nødt til å ha sett de to første filmene for å få noe som helst ut av dette, og det burde ikke være meningen når man skal se en film som dette.

Denne tredje filmen har ikke helt den store flyten heller som de to første filmene hadde. Dette blir for oppstykket og det blir alt for mye hopp frem og tilbake som et lappeteppe av en film. Det er dog litt kult å få mer kjøtt på beinet på historien man har fulgt så tett i to filmer allerede. Denne filmen var nok ganske god til hjelp når Martin Scorsese skulle lage sin ‘The Departed’. Her får han hjelp til å lage en lengre film der brikkene faller mer på plass i oppbygningen av karakterene og hvordan de jobber. Men for alle oss andre er dette ikke en film man må se. Den gir deg det siste lille ekstra for å få detaljene på plass for tidslinjen i mafiaeventyet, men er egentlig bare et skue for spesielt interesserte. Filmen er, bortsett fra sitt for komplekse manus, godt laget. Det er en helhetlig fealing over filmen og en film som igjen skiller seg ut fra de to foregående filmene. Skuespillet er også upåklagelig og løfter også denne filmen opp fra middelmådigheten.

Til tross for et svært uklart manus gir dette en grei film å se for oss som digger den første filmen og likte godt den andre filmen i serien. I og med at dette bare fyller tomrom i historien og ikke har noe egen historie å følge, kan filmen på noen virke litt langdryg, og særlig om man ikke helt fatter til en hver tid hva filmen vil fortelle deg. For min del synes jeg filmen var en stor skuffelse forhold til den første filmen og også et godt hakk ned for den andre filmen, men jeg føler dette er litt bedre enn en middelmådig film. Jeg ender derfor på et svakt terningkast fire og en anbefaling for deg som liker å grafse i detaljer og få brikker til å falle på plass. Det hjelper på ha et skarpt hode når man ser dette fordi det er masse forskjellige historier og skjebner å følge og så må man pusle dem sammen i hodet forhold til de andre filmene. Dette er igrunnen litt gøy i seg selv og man får jo på denne måten litt igjen for å sett de andre filmene, selv om jeg nok skulle sett at man kanskje kunne fortalt dette litt mer kronologisk. Man aksepterer også litt mer og mer i denne filmen etter hvert som vi aksepterer hva den vil gi oss.