Anmeldelse av The Mechanic - Film (2011)

The Mechanic
  P4
  6.5 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Staham-action på det jevne

Publisert: [ 4. Mai 2013 ]

Arthur jobber med å ta diverse oppdrag som involverer å løse ‘skitne saker’. Han er den som fikser alt for firmaet og får alt til å fungere. Han er mekanikeren, eller leiemorderen om du vil. Han kan det meste, bedre enn de fleste. Noen jobber skal se ut som ulykker. Noen skal se ut som om det er andres feil. De beste jobbene er dem de ikke vet du er tilstede. Alt ser ut til å gå som smurt helt til den unge Steve dukker opp. Steve dreper nesten en mann han har motiv for å drepe, men blir i siste øyeblikk reddet av Arthur. Arthur tar Steve under sine vinger og lærer ham opp, men det er ikke alltid lett å vite hvem man kan stole på i et slikt yrke...

Filmen begynner med at noen karer i svart dress med meksikansk utseende ankommer et herskapshus. I husets basseng skal en av de viktige karene ut og svømme en tur. Bassenget er bevoktet av en rekke vakter, men Arthur (Jason Statham) har gjemt seg i det sorte bassenget med dykkerutstyr. Han kveler mannen og kommer seg unna før han blir oppdaget. Med dette velsmurte oppdraget får man en grei begynnelse på filmen, men etter dette klarer dessverre ikke filmen stille opp med så mye for å følge opp begynnelsen. Ting roes nemlig kraftig ned, før man alt for sakte bygger ting opp igjen.

Dette fortoner seg som en litt b-preget actionfilm. Man merker at ting bare er laget for å underholde gutta og ingenting mer. Det er plassert ut snop for dem hele veien med actionslåssing, testosteron og til og med litt naken kvinnehud. Det er dog noen litt rare ting med denne filmen. Det er mildt sagt overraskelse at folk dør så alt for lett, og man kan ikke forutse hvor lenge en karakter i filmen vil vare. Det skjer ikke så alt for mye i begynnelsen og filmen føles faktisk litt treg i gang. Man skjønner ikke helt hva dette skal ta veien, da det er mye rot i manuset. Det er ikke nok helhet i historien og man skjønner ikke helt hvor dette skal ta veien.
Det virker bare som vi følger en rekke oppdrag til hovedpersonen, som om man skulle være med Arthur i hverdagen på jobb.

Men etter en stund kommer filmen over i et mer kjent landskap som man føler man har sett et dusinvis av ganger fra før av. Men det at det skal ta hele 40 minutter før filmen skal peile seg inn på noe som minner om action igjen. Det er litt i overkant mye. Men heldigvis kvikner filmen litt til igjen da og vi får en kamp mellom Stahams makker og en gigantisk muskelbunt. Da blir filmen plutselig supervoldelig. Med det kvepper man faktisk litt, selv om dette jo er slik action man hadde forventet på forhånd. Statham er også ikke alltid senter for all actionen slik han pleier. Det er litt kjipt at det er så mange oppdrag man følger. Det er jo en rød tråd i det som skjer, men det føltes veldig lite håndfast som historie.

Begynnelsen er egentlig et stort gjesp utenom åpningsscenen. Det blir en del blod og rå vold når dette først kommer skikkelig igang. Noen av scenene er slik at man virkelig tenker at dette var veldig 'nasty'. Når først filmen kommer i gang så smiler man og småhumrer litt over den enkle humoren og den billige slåssactionen som vanlig er svært lite troverdig. Det blir dog en del småsnåle scener her som virker latterlig satt sammen. Hovedpersonen Arthur er en perfeksjonist til fingerspissene, og man skulle tro at han med all sin flaks og timing ikke trengte å bruke flere magasiner på kloss hold for å drepe en nesten død mann.

Dette er en film som er like raskt glemt som sett. Den merkelige handlingen gjør at det hele blir litt vanskelig å se hvor det skal ta veien. Man hadde nok tjent på å kjøre på med en mer velkjent oppskrift. Slutten er også litt vel typisk, men det er vel ikke stort annet å vente av en slik film som følger oppskriften mer eller mindre til punkt og prikke bortsett fra litt fraværende action i begynnelsen. Filmen blir dog heller aldri engasjerende å følge. Det går på det jevne hele veien. Jeg må si at denne filmen bare føltes helt ok å se, men aldri noe mer. Volden er også kanskje noe i overkant grov til tider. Man skulle nok kanskje ønsket litt mer tegneserievold slik man er vant til i slike filmer.