Anmeldelse av Bullet to the Head - Film (2012)

Side3
  Filmskribenten.dk
  5.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Sliten Stallone i brutal actionfilm

Publisert: [ 21. Juli 2013 ]

James Bonomo er en erfaren leiemorder som blir forsøkt drept av sin oppdragsgiver. Han ønsker hevn for sin partners dødsfall og slår seg sammen med politimannen Taylor Kwon. Kwon blir også blir forsøkt tatt av dage av kriminelle som ikke ønsker at saken han holder på med skal løses. Bonomo og Kwon lever da begge farlig når de setter hardt mot hardt i kampen for rettferdighet og hevn...

Filmen begynner med at en leiemorder (Stallone) skyter en mann i en bil som har pistolen rettet mot hodet på en politimann. Det er nok en av grunnene til at denne filmen har fått nettopp denne tittelen. Videre får vi fortalt forhistorien til hva som skjedde før de to møttes og hvorfor en leiemorder vil redde skinnet til en politimann. Leiemorderen Bonomo er en eldre leiemorder som virkelig er erfaren i gamet. Han lever etter enkle regler. Han vil ha halve betalingen på forskudd og den andre halvparten når jobben er gjort. Og sist men ikke minst: ‘Ikke stol på noen’.

Dette er året der de gamle actiongutta kommer med slitne tolkninger av sine glansdagers typiske roller. Før i år har vi sett Bruce Willis ikke akkurat overbevise i hans nyeste Die Hard-film (A Good Day to Die Hard). I tillegg har Arnold Schwarzenegger gitt et forsøk på å komme tilbake som stor Hollywoodstjerne. Stallones film er nok mest å sammenligne med Arnolds siste film i ‘The Last Stand’. Som i Arnolds film, så er det mye action her og det blir også tid for noe humor. Men til en sammenligning med ‘The Last Stand’ så er denne filmen mye mer seriøs og mørk.

Men selv om denne filmen forsøker å være ganske seriøs er filmen ufrivillig morsom og man tar seg selv i å le i tide og utide. Enkelte scener er så overmarcho laget og så får man i tillegg en god del tåpelige kommentarer som aldri treffer helt i god jord. Filmen er veldig rå og voldelig på en helt annen måte enn Arnolds nyeste film. Her får vi se nakne damer og brutale skytescener om hverandre. For mange vil nok dette ikke falle helt i god jord som underholdning, men for avslipte gutter som har vært ute en vinternatt før er ikke dette noe å takle. Dette er en typisk guttefilm slik man laget drøssevis av på 1980- og 1990-tallet. I dag får man nesten bare se Jason Statham i lignende filmer som når kinosalen. Bare at Statham føles hakket mer frisk og vital i sine rolletolkninger enn Stallones meget slitne fremstilling her.

Det er veldig gøy å se Stallone igjen på film. Men man kan se at han er blitt eldre. Han har fortsatt store muskler og lav fettprosent, men man ser at huden er litt slafsete og det ser ikke så bra ut når blodårene tyter frem overalt på kroppen hans. Han er ikke like stødig i sitt skuespill som han var i sine glansdager. Stallone snakker også enda mer snøvlete og med så grov stemme at man takker Gud for at filmen er tekstet, ellers hadde man ikke fått med seg stort. I tillegg til Stallone er det også med en del andre kjente fjes som Jason Momoa (Game of Thrones) og Christian Slater (True Romance).

For å oppsummere er dette ikke helt det store. Man merker dog at denne filmen er ment for det mer voksne publikum. Manuset er ikke noe å skrive hjem om. Man har en sak man skal komme til bunns i, men det er kanskje hakket mer snedig enn Schwarzeneggers nyeste film. ‘Bullet to The Head’ følger oppskriften til en typisk guttefilm. Det er en mann som er ganske sterk og über på hvert ‘lag’. Det blir da mye rivalisering mellom de to fraksjonene og så bygger man opp til en ‘bosskamp’ på slutten, og den blir kjempet med økser. Filmen minner innimellom litt om noe som kunne vært en episode eller to i en TV-serie bare voldeligere. Handlingen er ikke veldig avansert. Dette minner også veldig mye om filmer som Steven Segal kunne spilt i. Filmen er også svært forutsigbar og man føler aldri filmen blir noe i nærheten av spennende. Dette er langt fra Stallones beste film og kommer nok aldri til å bli noen klassiker. For min del klarer denne filmen såvidt å kare seg opp på en treer og er en del dårligere enn Arnolds nyeste film som ikke tar seg selv like høytidelig. Og med avslutningsreplikken om at man ikke lever evig føler man at filmen forsøker å si oss noe om Stallone som hollywoodstjerne.