Anmeldelse av Villdyr - Film (2006)
Mediarating: 2.9 av 6

Villdyr
  5.2 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Tannløs dyredataanimasjon!

Publisert: [ 5. Februar 2014 ]

Dyrene i dyrehagen i New York blir beglodd om dagene, men når kvelden når menneskene er ute av parken er det dyrene som styrer showet. Løvungen Rikard liker seg med vennene sine, men han har også en drøm om å oppleve den virkelige jungelen som faren hans Samson har fortalt ham om i lange tider. En dag havner han ved en feiltakelse i en container som skal til Afrika. Vennene hans setter så igang en redningsaksjon for å få ham trygt hjem igjen...

Dette er Disneys floppende fetter til filmen Madagascar som kom året før. Det er litt spesielt at to så like filmer kommer omtrent samtidig. Som i Madagascar er det også en løve, en flodhest, en giraff og noen pingviner det dreier seg om. I ‘Villdyr’ får man også en slange, et ekorn og en koalabjørn. Og selvsagt er det også i ‘Villdyr’ snakk om at dyrene skal rømme fra dyrehagen de bor i. Selv om mye er likt som i Madagascar, så er dette virkelig et tannløst forsøk på å skape en skikkelig animasjonsfilm med sjel.

Dette er den andre dataanmierte spillefilmen til disney. Jeg var imponert over hvor mye kvaliteten har økt siden Lille Kylling ble produsert året før denne kom ut. Her merker man at man forsøker å få ting til å se mer opp mot fotorealistisk ut. Dette er en helt annen vei enn det Madagascar-filmen gikk. Der så ting mer sjarmerende ut, men de tok mye igjen på at karakterene var noe man ble glad i. Dette ser litt nestenbra ut hele veien, og dyrene ser mer utstoppede ut enn livaktige. Til tross for at Lille Kylling ikke hadde stort å stille opp med, så føles faktisk denne filmen enda dårligere.

Det som er veldig kjipt med ‘Villdyr’ er at man ikke knyttes til noen av karakterene. Man bryr seg da heller ikke katten om det som skjer. Historien lider også av et alt for enkelt manus. Det er en hel del scener der dyrene bare beveger seg litt sentimentalt til den suppeaktige ballademusikken. Alt blir mildt sagt veldig småkjedelig å overbære. Temaet i filmen er så ofte før i Disneyfilmer, forholdet mellom barn og foreldre. I ‘Villdyr’ er det også lite logikk i det som skjer. For eksempel så blir giraffen nesten klemt i hel i en søppelbilpresse, men i neste scene er han helt fri igjen. Man føler at filmen tar for mange snarveier og manuset burde vært mye mer gjennomarbeidet.

Humoren er også på barnehagenivå uten at man ler noe av det som skjer. Dessverre er det også kun bikarakterene som skaper humoren. Det er også mye mindre humor enn man forventer av en slik film. Madagascar var mye morsommere og spilte mer på sjarmen og humoren til alle hovedrollefigurene.

For å oppsummere så er dette svært svakt levert av Disney. Dette er så langt fra originalt som man kommer. Dessverre og forhåpentligvis er dette siste gangen jeg ser denne filmen. At dette ble funnet verdig til å bli kalt en Disneyklassikere er for meg en gåte. Hvem gidder vel egentlig å se ‘Villdyr’, når man har Madagascar som et mye morsommere og bedre alternativ. For meg ble dette egentlig bare pinlig platt og kjedelig. Det er rart at en film på bare noen og søtti minutter kan virke lang, men det gjør denne. Handlingen er også såvidt kommet i gang før man på klossete vis nesten bare skrur av strømmen og avslutter filmen på mildt sagt uproft vis.