Anmeldelse av Logan's Run - Film (1976)

Dvdtalk.com
  Rinkworks.com
  6.8 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Fremtidsbyen som lever i en løgn

Publisert: [ 24. Februar 2014 ]

Vi befinner i år 2274. Mennesket er preget etter krig, overbefolkning og forurensning. De gjenlevende bor i en stor fordømt by. Byen er avstengt fra resten av den forglemte verden utenfor. Innbyggerne lever en hedonistisk livsstil som får den konsekvens at de ikke kan leve lenge for å opprettholde velstanden. Når beboerne når en alder på 30 år, må de gå igjennom et rituale som kalles ‘Carrousel’. Det vil si at de blir fordampet og tilsynelatende ‘fornyet’. For å spore dette, får de implantert en livsklokke-krystall i hendene ved fødselen som endrer farge etter hvert som de nærmer seg sine siste dager. De fleste innbyggerne godtar løftet om gjenfødelse. Men noen øyner at systemet bare er laget som en brutal befolkningskontroll, og de går i skjul for å unngå Carrousel. Disse flyktningene er kjent som ‘Runners’. Men byens kontrollører liker ikke slik aktivitet og sender såkalte ‘Sandmen’ etter flyktningene for å terminere ‘unnasluntrerne’.

Filmen starter med at vi får se den isolerte byen der mennesket lever i. Det hele ser veldig rent og pent ut med storstilte bygninger, nesten som en stor OL-by. Vi ser at det går store gjennomsiktige rør mellom bygningene der folk blir transportert gjennom i runde farkoster. Så blir vi vitne til et nyfødt barn som har fått sin livskrystall plantet i hånden. Logan 5 og Francis 7 står å beundrer sine etterkommere av ‘Sandmen’. Så blir vi med på ritualet ‘Carrousel’, der en rekke mennesker skal ende sine dager. Noen heldige borgere benker seg som tilskuere til denne store begivenheten. Det er en svært rar seanse der vi får se de dødsdømte fly til værs og bli terminert av en slags ‘dødsstråle’.

“Logan’s Run” er basert på romanen med samme navn som filmen av William F. Nolan and George Clayton Johnson. Vi følger to partnere av ‘Sandmen’ ved navn Logan 5 og Francis 7. De er tilstede på ‘Carrousel’ og ser at alt går rett for seg. Logan spotter en som sniker seg unna og jager han sammne med Francis. Etter å ha terminert ‘Runner-en’, finner Logan et henkelkors blant eiendelene til den drepte. Like etter treffer han Jessica som også bærer et likt kors. Hun er trist fordi en bekjent er drept. Etter å ha forhørt seg med byens datamaskin, finner han ut den ubehagelige sannheten om at ingen egentlig blir fornyet og at det finnes en verden utenfor byen. Men da han stiller for mange spørsmål, mister han all tid han har igjen på sin livskrystall. Han har da ingen valg utenom å selv bli en ‘Runner’. Vi blir med på Logans flukt.

Man får den riktige sc-fi stemningen i denne filmen. Her får man mye kul teknologi og en illusjon om det som er en grei fremtids. Her har man snakkende datamaskiner med kunstig intelligens. Det er rart å se hvordan de døde blir sprayet med en slags gass som gjør at de etter bare sekunder bare løses helt opp. Her bruker man en del eldre effekter som en masse stillbilder satt etter hverandre for å skape denne illusjonen, men man føler at det kunne vært flere bilder lagt til siden det hele ser litt hakkete ut. ‘Sandmen’ er også utstyrt med en slags detektor som kan avlese krystallens farge på avstand og dermed finne såkalte ‘Runner-e’. I tillegg får man en rekke annen teknologi som hører med til den storbyen.

Denne filmen begynner å dra på årene, men jeg liker det at åpenbart hadde høye ambisjoner når man laget dette. Historien er greit lagt opp som en slags reiseskildring gjennom byen og ned i underverdenen og ut av den. Dette ligner også litt på ‘Planet of the apes’ på det vis at man gjenopplever verden etter at den nesten har gått under. Det er også litt kritikk av systemet som menneskene lever under. Det er jo et diktatur der alle lever i en løgn og systemet dreper mennesker hver dag, bare at folka lever godt så lenge de følger reglene og ikke bikker de ‘magiske’ 30 år. Vi får også se Loans transformasjon fra en følger av loven i systemet til å bli en sann helt som jobber for å frigjøre systemet.

Skuespillet er det mye å hente på her. Noen scener blir litt tafatte som da vår ‘Sandman’, Logan 5, skal bevise overfor flyktningene at han har skiftet rolle fra ‘Sandman’ til ‘Runner’. Det blir heller ikke særlig overbevisende når døden inntreffer. Jeg synes derimot at filmen begynte bra solid, men så har den et litt mer platt midtparti, men det er spennende å se hva som venter våre venner mot slutten av reisen. Det blir også selvsagt noe romantikk underveis med Logan og medsammensvorne.

Dette er dessverre litt unna den kvaliteten man opplevde med Alien et par år etter eller det store eventyret man fikk med Star Wars bare året etter “Logan’s Run” kom ut. Men selv om dette famler litt i ny og ne, er dette en grei film å se. Det er jo ikke så mange gode sci-fi-filmer der ute, så om man ønsker å se hvordan sci-fi-filmen har endret seg opp igjennom historien, så er dette en film man bør få med seg. Den ble også nominert til to Oscars for beste foto og beste scenografi i tillegg til at den vant en spesial-Oscar for sine effekter. Det er dog en god historie i bunn og et passe kult konsept. Det har lenge vært jobbet med en remake av denne filmen og det hadde vært spennende å se hvordan ‘vår tids’ fremtidsvisjon ville se ut. Men alt i alt klarer denne filmen seg bra enn så lenge.