Grouchoreviews.com
| |

Filmkikkpodden   [2020-01-28]
Episode 3: Predator

[2009-10-16] - Mandig action på sitt barskeste av Pål

Marcho-action med en usynlig fiende fra rommet

Publisert: [ 23. Mars 2014 ]

Filmen begynner med at vi kikker ut i verdensrommet. Der får vi med oss et romskip som skyter ut en kapsel som lander på jorden. Like etter lander et helikopter på en strand. En kraftig tøff plugg kommer sist ut av helikopteret og blir kjørt til en general som han skal møte. Der får Dutch vite at generalen har mistet et helikopter med en minister ombord for under et døgn siden. Fra en svarsender kunne de se deres posisjon. Det viser seg at de også er kommet på feil side av grensen. Generalen tror de er i hendene på geriljaen og har håndplukket et team som skal hentet ut ministeren fra geriljaområdet og i det teamet er Dutch med i fordi han sies å være den beste. Like etter er de på tur inn i jungelen for å nå bestemmelsesstedet.

Soldatene undersøker saken nærmere
Etter hvert som redningsteamet undersøker saken nærmere, finner de ut at det er noe litt merkelig som foregår. De finner skinnfrie døde mennesker hengende fra trær, og de finner også ut at de døde er soldater som de selv. Det betyr at det har vært en operasjon her fra før av. Vi finner raskt ut hva som egentlig er på ferde, men soldatene er ikke informerte som oss og vet ikke helt hva som møter dem.

De vet ikke hvem som jakter dem
Her er settingen satt til rundt 1980-tallet. Selve sci-fi-momentet kommer fra rommet og er vel noe som ville fått en hver til å skjelve i buksen om man hadde møtt romvesenet på ekte. Allerede 17 minutter inn i filmen ser vi første spor etter romvesenet. Den kan se varmesøkende. Jeg liker godt hvordan vi se monsteret lusker seg rundt i jungelen og tar ut teamet en etter en som en sann jeger. Og denne skapningen er som skapt til å jakte med sine overlegne våpen og sine egenskaper som kan blant annet gjøre seg usynlig. Skapningen ser også veldig stilig ut, men det tar lang tid før vi får et glimt av det mystiske romvesenet, noe som er med på å skape mystikk gjennom hele filmen.

Utradisjonell sci-fi, men først og fremst en actionfilm
Men til tross for at jeg omtaler denne filmen under sci-fi-spalten, så er dette først og fremst en effektiv actionfilm som er så marcho utført at gutter verden over vil omfavne denne galskapen. Med de overmarcho karene med på redningsteamet og replikkene er som skapt for å få gutter til å glise. Med andre ord er dette langt i fra tradisjonell sci-fi, men litt underveis får man doser av det stilige romvesenet og mot slutten blir det også mye mer sci-fi-stemning da vi får avslørt mystikken rundt denne skapningen.

Imponerende effekter og stødig kameraføring
Produksjonen er passe bra solid. Filmen er regissert av John McTiernan og han leverer her en bra prestasjon i en film som skiller seg godt ut i mengden av actionfilmer fra det glade 1980-tallet. Dette er nok ikke hans aller beste film, fordi året etter lagde han superhitten Die Hard med Bruce Willis i hovedrollen. Musikken er også god i filmen med passe mystisk og spenningsskapende med et herlig jungeltema på samme måten som den man får etterapet litt av i det første ‘Far Cry’-spillet. Spesialeffektene og kameraføringen er også noe som gir mye kvalitet til produskjonen.

Enkle men fungerende rolleprestasjoner med mye sjarme
Skuespillerne leverer ikke akkurat Oscarprestasjoner, men gjengen har likevel fin sjarme. I hovedrollene finner vi Arnold Schwarzenegger (Treminator) og Carl Weathers (Rocky). De to har god karisma og passer godt inn i dette marchoeventyret med sine voldsomme muskler overtrente bolekropper. Schwarzenegger viser at han kan kunsten å bære en film og har mange scener sammen med Weathers og også med skapningen som utfordrer dem. Resten av skuespillerne er imidlertid ikke så kjente, men gjør sitt for å levere marchoroller som passer godt inn i helheten.

Man vet aldri helt hvem som overlever
Det er bra med spenning i filmen og mange av scenene er svært kule, selv om de kanskje tar litt for mye av. Her får man scener med skyting av en minigun som nærmest hugger ned skogen fordi det skytes så intenst. Historien er passe interessant og alt ligger ikke helt opp i dagen heller, slik at man får noen tvister underveis. Vi får en fin seanse der soldatene forsøker å lære om denne nye skapningen som dukker opp av intet. De er nødt til å tilpasse seg raskt om de skal overleve særlig lenge.

Oppsummering
Personlig liker jeg slutten aller best. Filmen bygger seg opp mot det store oppgjøret mot denne i utgangspunktet så overlegne skapningen. Jeg digget første gang jeg så denne filmen, men ser at den taper seg om man ser filmen for ofte, fordi dette ikke har nok detaljer ved seg. Likevel var det litt kos å se filmen på nytt for N-te gang, men kjenner at det nå kommer til å bli en god stund til neste gang. Replikkene er også så 'overmarcho' at man ikke kan la være å le eller smile. Det største eksempelet er når en av soldatene begynner blø og han lirer av seg det latterlige: “I ain't got time to bleed”. Filmen spiller på alle actionklisjeene, men gjør det så gjennomført at den slipper unna med det. Dette er tvers igjennom gøy å se.

[ Foto/Copyright: Fox ]