Anmeldelse av Supervention - Dokumentar (2013)

Supervention
  Ranablad
  Lars-Erik
| |

Tar pusten fra de fleste!

Publisert: [ 24. Oktober 2014 ]

Det sies at nordmenn er født med ski på beina. I begynnelsen på filmen fokuserer man litt på det og viser til og med skienes utvikling fra den superenkle treskien med tau som binding frem til den første glassfiberskien. Vi får også forklart at ski har gått fra å være et hjelpemiddel til å bli en slags kunstform og det er nettopp den kunstformen som denne filmen skal omhandle. Det handler hele tiden om å komme med noe nytt og sette nye trender. Her får vi se hvordan man virkelig flytter grenser for hva man kan vise av kule og farlige skistunt på film...

Filmen begynner med at en masse store navn inkludert Terje Håkonsen forteller hva ski og snowboardsporten betyr for dem. Rivaliseringen mellom snowboard og ski er nå borte. Og de er nå blitt en stor lykkelig gjeng. Slopestyle og halfpipe er blitt OL-grener. Og selv om utøverne elsker å konkurrere ligger ofte essensen av frikjøring i filmingen slik at man får frem hvilken fantastisk sport ski er. Mye er skjedd med skisporten siden vinter-OL i 1994 da man ikke hadde twintip-ski.

Det hele starter med et hopp av de sjeldne
Filmen hopper i gang med at Tom Hilde foretar et nydelig skihopp. Denne sekvensen innleder et vanvittig stilig sekvens der en skikjører begynner i en hoppbakke som han kjører ned og hopper ut av bakken og over en vei. Og dette er en solid begynnelse og bare en liten forsmak på hva man vil møte igjennom denne sinnssyke filmen som nærmest gjør alt man kan gjøre med ski og snowboard på beina som ser kult ut og som nesten ingen tørr.

Skisport og stunts går hånd i hånd
Filmen forener både skisport og urørt natur på en usedvanlig tilfredsstillende måte. Allerede fra første stund viser denne skidokumentaren at den mener alvor med sin misjon både som sportfilm og med filmkunsten som virkelig vises fra sin beste side her. Dette er en film som man ikke visste at man ville se. Det er vanskelig å ikke la seg rive med av slik kunstnerisk galskap som vises i denne svært så underholdende skidokumentaren. Musikken er med hele veien og skaper vanvittig fengslende stemninger sammen med de usedvanlig vakre vinterbildene. Fotoet i denne filmen er virkelig helt i verdensklasse.

Hele veien på kniveggen mot det umulige
I denne skidokumentaren kjører hele veien helt på grensen til det fysisk mulige og jager etter å vise oss det mest spektakulære som kan oppleves på ski og snowboard. Jeg liker også godt hvordan man vever inn alle deler av den skisporten i dette mesterverket som virkelig mangler sidestykke. Dette er i mine øyne den ultimate skifilmen. Jeg hadde ikke så høye forhåpninger, men dette knuste alt jeg hadde sett for meg på forhånd. Hvilken film dette er!

Vinter-Norge og andre steder der det er snø
Her får man virkelig se Norge fra sin beste side. Dette tror jeg vil være utmerket Norgesreklame og bli en film som folk verden over ikke visste de ville elske. Man får til og med se isbjørner på Svalbard. Men vi skal også en liten tur innom diverse steder i det brede utland også til steder som New Zealand, Alaska og Sverige. Hele veien er enten fabelaktiv natur i fronten eller halsbrekkende tapper og gelendre som skal sklies på i de mest vanvittige utforminger.

Utfor de bratteste fjellsider med ski på beina
Når utøverne setter nedover fjellsidene ser det så ramtøft ut at man ikke har ord. Her får man de mest utfordrende og vakre fjell man kan tenke seg og så ser man ekspertene sette utfor disse urørte fjellsidene som bare går rett ned. Det er bare helt vanvittig at de tørr dette. En ting er å hoppe på ski i en stor hoppbakke, men dette er total galskap. En liten feil kan være katastrofal, derfor er det bra at man bare har med de aller beste i bransjen. Utøverne har også kamera på hjelmen og når man ser foto derfra ser det helt utrolig skummelt ut. Man kjenner bare høydeskrekken komme og man blir alvorlig bekymret fordi det hele ser så vanvittig farlig ut.

En overraskende variert film
Filmen er variert og regissører Even Sigstad og Filip Christensen har virkelig klart å gjøre dette til et helt fantastisk skue. Jeg visste ikke at skifilm kunne være så kult. Noe er å lage en kortfilm med skikunster, men her holder man det gående i over 90 minutter. Det krever veldig mye av filmen, og den leverer hele veien. Alt er såpass variert og filmen kommer hele veien med nye lokasjoner og halsbrekkende stunts som man tror knapt er mulig. Det er også et pluss at man føler man kommer tett inn på utøverne og får virkelig se dem i sitt rette element. Man ser at de lever og ånder for dette, selv om man også realiserer at de bærer på litt frykt inni seg før de utsetter seg for disse vanvittige utfordringene.

Vi ser at det har kostet å lage denne filmen. En rekke utøvere blir småskadet og slår seg kraftig til tider, men humøret er alltid på topp. Det er med andre ord noen tøffe karer man har med å gjøre her. Alle vet hva de gjør og representerer det ypperste av hva man kan gjøre på ski. Det blir også noen store navn med som Aksel Lund Svindal, Torstein Horgmo og Terje Håkonsen som krydrer filmen. Man hadde jo trodd at dette ville ha noen tøffe scener innimellom, men det at filmen klarer å holde på deg gjennom hele filmen. Innimellom sitter man med hjerte i halsen, dette føltes nesten verre enn å se en ram skrekkfilm til tider. Dette er så nært perfeksjonen man kommer når det gjelder spektakulær ski og snowboardfilm.