|
Film: The Reconstruction of William Zero (2014)
Kategori: Drama, Sci-Fi, Thriller
Land: USA
Regi: Dan Bush
Spilletid: 98 min
Mediarating:
3.7 av 6 |
||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (7 kritikker) |
|||
|
Anmeldelsen:
Kloning er et kult tema på film
Publisert: [ 4. September 2016 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
|||
|
Terningkast:
Ingress: William lever familielivet sammen med sin kone Jules og sin sønn Kevin. Han jobber i et ambisiøst firma som driver med kloneforskning og er selv veldig aktiv på den banebrytende forskningsfronten. Men en dag skjer det noe som skal forandre hans liv for all tid. William rygger ut fra utkjørselen fra huset og treffer sin 6 år gamle sønn Kevin, som er på vei hjem. Gutten dør av skadene. En stund etterpå får vi se William som lider av hukommelsestap, og strever med å gjenvinne minnet sitt. Men det viser seg at det er noe som ikke stemmer. Er hans tvilling virkelig hans tvillingbror? Eller har han en helt annen agenda med ham? |
|||
|
Anmeldelse: ‘The Reconstruction of William Zero’ er en film som får deg til å bruke hjernen. Filmen er passe utfordrende hele veien, og jeg legger to og to sammen og gjetter mye på hva som vil skje og hva som egentlig foregår. Nå er jo mye gitt av tittelen, men det er heldigvis mye rom for tolkninger underveis. Føler at ting også blir okei forklart underveis. Vi får også bra frem etikken i hvordan kloning kan skape hulhet i livet og at det virker litt egosentrisk å tukle med livet til klonene, særlig når man vil at de skal ta ens egen plass. Jeg liker veldig godt filmer om avansert teknologi, og her klarer filmskaperne å få til store illusjoner med enkle midler. Denne filmen er åpenbart skutt på et lite budsjett, men likevel synes jeg at den har fått veldig mye ut av det relativt kule budsjettet. Dette er en ganske god thriller som har noen veldig interessante tvister underveis. Og det at man ikke kan vite hvem som har klonet hvem til en hver tid, er alltid litt gøy. Jeg likte også godt at filmen forsøker å forklare hvorfor en klone er såpass forskjellig fra originalen. Og også hvordan de fikk til å skape klonen i så voksen alder med all motorikk og hjernen intakt med de riktige minnene. Ellers er ikke skuespillet det aller beste, men jeg synes det er tilfredsstillende nok til å få filmen til å fungere. Det er nok veldig utfordrende for en skuespiller å spille flere versjoner av en person samtidig og å skille mellom dem, og det skinte nok litt igjennom at hovedrolleinnehaver løste sitt skuespill på litt enkle måter til tider. Blant annet har den ene personen veldig rare fjes til tider som virket veldig kunstig i begynnelsen. Konklusjon |
|||