Anmeldelse av Moonstruck - Film (1987)

9.2 Rotten Tomatoes
  8 Rotten Tomatoes - publikum
  7.1 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Romantisk komedie med Cher

Publisert: [ 20. Februar 2017 ]

Loretta Castorini (Cher) er 37 år gammel, barnløs og ugift. Hun var forlovet med mannen i sitt liv, men han døde plutselig i en trafikkulykke. Det gjør at Loretta satser på en noe eldre men trygg mann ved navn Johnny Cammareri (Danny Aiello). Johnny frir til Loretta på svært klumset vis og det går mot bryllup. Loretta synes at familie er viktig og ønsker også å be lillebroren til Johnny, selv om han er av det mer bråkete slaget. Ronny Cammareri (Nicolas Cage) er nemlig svært bitter på storebroren og skylder på ham for at han har mistet den ene hånden i en brødkuttemaskin. Dette førte også til at Ronny mistet sin store kjærlighet til en annen mann. Når Ronny møter Loretta stormer det og de to begynner å finne tonen, til tross for at Loretta er fast bestemt på ekteskap med Johnny. Da gjenstår det bare å se hvem av brødrene Loretta kommer til å satse på...

I og med at ‘Moonstruck’ ble nominert til Oscar for beste film i 1987, hadde jeg skyhøye forventninger til filmen, og for all del er dette en ganske grei film, men den klarer ikke å levere godt nok hele veien til å spise kirsebær med de store. Filmen fikk også veldig gode kritikker da den kom, men har ikke holdt seg like godt igjennom årenes løp. Dette er dog en ganske grei romantisk komedie som har noen originale elementer for sin tid.

Filmen begynner litt spenstig med et frieri, men så vil hovedpersonen bare be broren til sin utkårede i bryllupet. Men istedet faller lillebroren for henne. Dette skaper selvsagt litt grobunn for en god del forviklinger. Og særlig når vi ser at dette er noe som gjentar seg i familien. Det blir en del lettere komikk ut av noen herlige situasjoner der flere familiemedlemmer tar hverandre i å date en annen, men ikke kan si noe på det fordi de selv også gjør det. Men det er helt klart mer romantikk enn komedie i denne filmen.

Regien er ved Norman Jewison som står bak en rekke andre suksessfilmer som ‘Jesus Christ Superstar’ og ‘The Hurricane’. Manuset av John Patrick Shanley mottok også en Oscarstauett. Det er riktignok en del småkule detaljer i manuset, men dette slo meg ikke som noe åpenbart mesterverk. Det er nok mer skuespillernes film, for det føles bra gjennomført igjennom hele filmen. I hovedrollen finner vi multitalentet Cher. Hun klarer å spille Loretta Castorini på en meget overbevisende måte. Dette endte også med en gylden Oscarstatuett for henne. Filmen vant også Oscar for beste kvinnelige birolle ved Olympia Dukakis, og i tillegg ble Vincent Gardenia nominert for beste mannlige birolle. Nicolas Cage spiller også en fremtrende rolle som den bitre og litt bråkete lillebroren, Ronny Cammareri.

Filmen følger mer eller mindre formelen for en romantisk komedie. Det er riktignok noen avvik og skuespillerne drar virkelig lasset. Til tross for litt småproblemer, ender dette selvsagt like sukkersøtt som man forventer underveis i filmen. Om du liker romantiske filmer er dette noe du bør prøve deg på. Personlig har jeg et greit forhold til romantiske komedier, som de fleste andre filmsjangere, og denne likte jeg ganske godt. Likte historien og karakteroppbyggingen. Jeg ruller en sterk firer på terningen for en film som skuffet meg noe i forhold til ‘Oscaropphausingen’, men som likevel hadde litt å fare med.