Anmeldelse av Dobbelt erstatning - Film (1944)

9.6 Rotten Tomatoes
  9.5 Rotten Tomatoes - publikum
  8.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Definisjonen på film-noir!

Publisert: [ 26. Juni 2017 ]

Walter Neff (Fred MacMurray) er en forsikringsselger. En kveld ringer han på døra til Phyllis Dietrichson (Barbara Stanwyck). Han lurer på om hennes mann vil kjøpe en bilforsikring. Han er ikke hjemme, men det er Phyllis. De begynner å snakke sammen og får god kjemi. Faktisk så god kjemi at de begynner å forme en plan for det perfekte mord. Han tenker at dette både vil gi ham kjærligheten og en masse penger. Men ting går ikke helt etter planen...

Alt begynner med at en mystiske mann ankommer en kontorbygning. Han tenner seg en røyk på kontoret før finner frem en lydopptaker. Han begynner å lage et internt notat. Det er den 16. Juli 1938. Han snakker om en ulykkesforsikring med ‘dobbel erstatning’. Men det var hverken en ulykke, et selvmord, men et mord. De tok feil morder. Det er lydoptakermannen, Walter, som drepte Didrichsen for penger og en dame. Men han fikk hverken pengene eller damen. Deretter får vi hele historien bak planene og selve mordet.

Walter er en forsikringsselger og faller for en av kundenes kone. Og da er det viktig å kvitte seg med mannen hennes. Han vet at forsikringsselskapende betaler ut erstatning med visse ulykker som hvis det skjer på et tog. Forsikringselgeren og kona slår seg sammen for å å skape den perfekte forbrytelse og heve dobbel forsikring. Vi får hele den spennende historien om hva som skjedde med ektemannen til Didrichsen. Tingene går heller ikke helt som du tror underveis. Filmen er meget spennende mot slutten.

Det største mysteriet bak denne filmen er hvorfor de velger å gå til skrittet om å drepe en mann. Det er flere spørsmål som melder seg. Er det for penger, sex eller bare rein spenning. Filmen gir dog ikke noe godt svar på hvorfor de gjennomfører mordet. Dette er ikke først og fremst en film du ser på grunn av en god historie, fordi historien blir raskt avslørt i filmen. Det som preger denne filmen er at den er mer stilfylt utført.

Filmen er meget mørk. Dette er en herlig film-noir. Igjen leverer regissør Billy Wilder en skikkelig stemningsfilm som begynner med slutten som i Sunset Boulevard. Filmen går ut på å vise forhistorien til mordet. Filmen ser og oppleves virkelig solid med sin herlige bruk av skygger og flott fotoarbeid generelt. Skuespillet er gravalvorlig og regien er på topp fra mannen bak en rekke klassikere som ‘Some like it Hot’ og nevnte ‘Sunset Boulevard’. Dette blir regnet som Billy Wilders gjennombruddsfilm og bygger på en roman av James M. Cain.

Det er vanskelig å lage en god film der du i løpet av de første minuttene får avslørt hvem morderen er. Og Billy Wilder leverer en solid film med denne regijobben. Filmen er også bra spennende selv om vi vet hvordan det vil gå til slutt. Det gjorde ‘Double Indemnity’ til en stor klassiker. Men til tross for at denne filmen ble nominert til hele syv Oscars og er en gromfilm, så holder jeg ‘Some like it Hot’ og ‘Sunset Boulevard’ høyere. Det er bare småting jeg trekker på og som gjør at denne filmen ikke får toppkarakter, men i min bok er dette verdig en meget solid femmer på terningen.