|
Film: I, Daniel Blake (2016)
Aldersgrense: Alle
Kategori: Drama
Land: Storbritannia, Frankrike
Regi: Ken Loach
Spilletid: 100 min
Datoer:
| 2017-01-20 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating:
4.8 av 6 |
|||
|
Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (48 kritikker)Andre anmeldelser på filmen: (1)
|
||||
|
Anmeldelsen:
Kampen mot systemet!
Publisert: [ 18. Juli 2017 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||
|
Terningkast:
Ingress: Mr. Blake skal vurderes om han er berettiget til syketrygd. Det fører han inn i litt av et kjør. Det er nemlig ikke enkelt å få det man har krav på når systemet er så omfattende. Først får han spørsmål som: Kan gå over 50 meter uten hjelp fra noen? Kan du rekke armene i været og legge noe i brystlommen og ta på seg en hatt? Men dette gjør Blake litt oppgitt fordi han har hjerteproblemer og spørsmålene har null relevans for hans sykdom. Vi får se at Blake forsøker å gjøre alt han blir bedt om, men kampen tar mye krefter for en hjertesyk mann... |
||||
|
Anmeldelse: Daniel er alene etter at han kone døde fra ham, men har et hjerte av gull, selv om han er syk og hjelper alle rundt ham. Daniel Blake har ingen inntekt da han er for syk til å jobbe. Likevel blir han sendt på CV-kurs. Daniel må bevise at han foretar tiltakene i søknaden, men han har hverken smarttelefon, PC eller kamera. Alt blir gjort via Internett og for den aldrende Daniel Blake har ikke datamaskin og er ikke kyndig på slikt. Det er også en rekke andre regler i systemet. Det er med andre ord nærmest umulig for Daniel Blake å få det han har krav på. Det er heller ingen i det offentlige som bryr seg om ham. Han må seile i sin egen sjø med alle de strenge kravene i papirmøllen. Mange innenfor systemet er litt av noen regelryttere og det gjør det enda vanskeligere for Blake å få hjelp. Det er herlig å også se filmer utenfor Hollywood i ny og ne. Jeg plukket opp denne filmen tilfeldig, fordi jeg lånte den av noen venner av meg. Angrer ikke på at jeg så denne filmen, fordi den er virkelig en kjempefilm. Både når det gjelder budskap, gjennomføring og samt underholdningsevne. Filmen er også herlig feelgood selv om den omhandler folk som sliter. Det gjør denne filmen ytterst spesiell en film du garantert ikke glemmer med det første. Dette er første film jeg ser av regissøren Ken Loach og den ga virkelig mersmak. Filmen viser byråkratiet i Storbritannia for å få syketrygd. Manus av Paul Laverty er svært gjennomarbeidet. Det gjør at filmen får mye å spille på utover bare Daniel Blakes kamp for å få syketrygd som han har krav på. Filmen har fin flyt og gir oss mange morsomme og herlige øyeblikk i Daniel Blakes møte med systemet. Han har en sterk personlighet og er god på å knytte til seg venner som hjelper ham og han hjelper dem med andre ting tilbake. Vi får se hvordan det kan være for alle de som faller utenfor det ‘vanlige’ systemet. Konklusjon |
||||