Anmeldelse av Black Dragons - Film (1942)

4.2 IMDB ( Internet Movie Database )
  2 Allmovie.com
  1.4 Rotten Tomatoes - publikum
| |

Rar krigsfortelling i lett horrorformat

Publisert: [ 11. August 2017 ]

Like etter angrepet på Pearl Harbor, forbereder USA seg på krig. En gruppe bankfolk og industrifolk samles hjemme hos doktor Bill Saunders for å diskutere antiamerikanske aktiviteter. Om kvelden kommer Doktor Colomb uventet på besøk hos Saunders. Colomb injiserer Saunders slik at legen blir i en zombielignende tilværelse. Like etter begynner folk å forsvinne av de som var med på møtet. FBI-agenten Don Martin undersøker saken, og forsøker å nøste opp i mysteriumet rundt den mystiske Doktor Colomb...

Filmens mysterium rommer stormakters onde plan med nazister med på laget. Mer enn det skal jeg ikke avsløre. Denne filmen er ikke så kjent, men det er verdt å merke seg at skrekkfilmikonet Bela Lugosi, har en av de førende rollene i filmen. Filmen er ikke stort å skryte over, men Lugosi gjør mye med sin tilstedeværelse. Han er herlig som den hypnotiske og skumle Doktor Colomb. Etter Dracula beveget Lugosi seg over i mye B-preget filmlandskap med varierende kvalitet. Dette er absolutt en slik film.

Filmen er langt i fra så spennende som jeg hadde sett for meg på forhånd. Dette er ytterst tregt i gang. Det er også vanskelig å følge akkurat helt hva som skjer til en hver tid, særlig i begynnelsen. Dette var hverken særlig skremmende, heller mer traust og kjedelig. Og til tross for at filmen såvidt varer over en time, føles filmen faktisk mye lengre. Likevel er det en helt ok historie i filmen, men jeg skulle ønske at kvaliteten på regien var bedre. Dette ble for svakt.

Det er kun Bela Lugosi som gjør denne filmen verdt å se. Det fordi filmen er såpass skrøpelig rundt ham og fungerer heller dårlig i alt den forsøker seg på. Historien er heller ikke skummel nok, men Lugosi klarer å skape noen skrekkøyeblikk underveis i filmen. Det vitner om en karismatisk skuespiller, til tross for den ellers så trauste filmen. Filmen er laget under andre verdenskrig og derfor er det kanskje ikke rart at den omhandler aktuelt stoff som omhandler både fiender som japanere og nazister.

Jeg så denne filmen fordi den var en del av Horror Classics 50 Movie Pack. Men i mine øyne er nok dette ikke en skikkelig horrorklassiker på noe plan. Filmens innhold er mildt sagt forvirrende og det er vanskelig å skjønne alt som foregår til en hver tid, særlig i den utekstede versjonen med medfølgende dårlig lyd, der ikke all tale var like klar. Med andre ord er dette noe bare ment for spesielt interesserte eller blodfans av den ungarske legenden Bela Lugosi. Filmen er såvidt severdig, men er nok ikke noe jeg ser flere ganger. Til det blir dette for sært og lite engasjerende.