Anmeldelse av Eye in the Sky - Film (2015)

9.5 Rotten Tomatoes
  8.3 Rotten Tomatoes - publikum
  7.3 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Dronekrig mot terror

Publisert: [ 30. August 2017 ]

Filmen begynner med sitatet til Aischylos: ‘I krig er sannheten det første offer’. Alt begynner i Nairobi i Kenya tidlig om morgenen. En far fikser en rockering for datteren imens mor baker brød. I nabohuset bor noen fanatisk religiøse muslimer.

Den morgen kommer en nyhetsrapport: ‘En britisk spion ble henrettet av Al-Shabaab i Nairobi for å vært en spion for britiske og kenyanske myndigheter i kampen mot rekruttering av unge, vestlige muslimer. Al-Shabaab sto bak angrepet på Westgate kjøpesenter i Nairobi i 2013 der 67 døde og 175 ble skadet. I april 2015 massakrerte gruppen 147 på Garissa Universty College. Al-Shabaab vil innføre sharialover overalt på Afrikas Horn. De hater Storbritannia og Kenyas militære, som bistår Somalias regjering’.

Den erfarne obersten Katherine Powell (Helen Mirren) leder et topphemmelig droneoppdrag fra London. Et briisk drone-team, bestående av blant annet dronepiloten Steve Watts (Aaron Paul), blir breafet i et oppdrag. Det meldes om at ledende medlemmer av al-Shabab skal møtes i Nairobi i et hus hos en mellommann for al-Shabab. Noen på møtet skal være av britisk opprinnelse, blant annet en kvinne som konverterte til islam da hun var 15 år. Den fjerde og femte på listen over most wanted i al-Shabab skal møtes i huset. Målet er å ta dem, og ikke drepe.

Alt begynner meget spennende med at vi følger en drone over en bil som kan inneholde en britisk statsborger. Det skaper hodebry for Obersten Katherine Powell at hun ikke får positiv av kvinnen. Da må en mann komme seg inn på innsiden av markedet og fly et insektlignende kamera inn i huset. Det er sitrende spennende å oppleve mannen som sitter på markedet og styrer det lille insektet med kamera på. Da finner han ut at en god del sprengstoff med bombevester som gjøres klar for bruk. Da er det ikke lett å finne ut av hva som er det lureste neste steg...

Filmen stiller mange betente spørsmål. Den ubehagelige beslutningen om rakettene skal avfyres avgjøres av både militærfolk, politikere og jurister. Egentlig er det ingen som tør å være ansvarlig for sivile tap. Filmen er en høyaktuell og nervepirrende thriller i samme stil som TV-serien 'Homeland'. Dette beskriver moderne krigføring og de alle de gråsonene som stormaktene står overfor, når fjernstyrte droner brukes som deres viktigste våpen. Dronepilotene sliter også med å ta avgjørelsene til å skyte når barn er i nærheten.

‘Eye in the sky’ er både veldig spennende og beveger meg underveis. Dette er en sterk film å se som fungerer etter hensikten. Jeg trekker noe for at filmen blir noe for sentimental til tider, men i det store og det hele er dette en meget solid gjennomført film med gode skuespillerprestasjoner av stjerner som Helen Mirren, Aaron Paul og vi får også en prikkfri film reint teknisk sett. Dette er med andre ord en bra underholdende film som gir oss samme kvalitet som Homeland gjorde i de første sesongene.