Anmeldelse av Farlig Farvann - Film (1995)

Filmhjerte.blogg.no
  8.7 Filmweb.no
  5.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Småfrisk actionthriller

Publisert: [ 16. April 2014 ]

Falken er en langtidsfange med flere væpnede ran på samvittigheten. Han er lei av livet bak murene og har planlagt en voldsom flukt ut i friheten. Da han kjemper seg ut av fangenskapet på en ferge fører tilfeldigheter han sammen med en annen mindre kjenning av politiet, ved navn Ole. Sammen drar de rett og raner en bank. Der tar de bankdamen, Marlene, med seg på flukten. De klarer å riste av seg politiet og drar ut på dypt vann med pengene...

Åpner med de tre hovedrollefigurene
Det hele starter med at en glattbarbert mann iført solbriller blir satt på håndjern. Et annet sted kjemper en mor for å få i datteren mat og få på seg klær så de kan komme seg avgårde for å levere jenten til eksmannen. Deretter hopper man tilbake til mannen med solbriller som får besøk av en annen blond mannlig forbryter med halvlangt hår i politibilen. Mannen prøver å kjekke seg foran solbrillemannen, men blir stoppet av politifolkene.

Underholdende blanding
Alt begynner litt rolig før det etter plutselig smeller og da er skurkene på frifot og moroa kan begynne. Filmen involverer spennende momenter som slåssing, bankran, gisseltaking og drap. Dette er en underholdende blanding og tilstandene blir nesten bare villere og mer desperat etter hvert som filmen skrider fremover. Man tenker tidlig at dette ikke kan gå bra, men jeg skal ikke
avsløre om hva som virkelig er tilfelle.

Med Nils Ole Oftebro i spissen
Vi får en skikkelig 'bad ass' som spilles herlig av Nils Ole Oftebro. Hans glattbarberte isse med hans tøffe solbriller skaper en iskald fasade på denne skurken. Hans karakter Falken er den store mesterhjernen som har jobbet i bank før han fortok et stort underslag og ble tatt for det. Han har tenkt til å stikke avgårde med søsteren sin Inga som har vært med på ran med ham tidligere, men hun blir tidlig tatt og det blir endringer i planene. Det gjør at tilfeldigvis en annen kriminell ung fyr ved navn Ole (Morten Faldaas) tar Ingas plass. Ole er en lite gjennomtenkt impulsiv biltyv som prater for mye om sine tidligere bragder. Ufrivillig med på ferden blir også den unge pene Marlene (Petronella Barker).

Annerledes action
Det er ikke blitt laget mange norske actionfilmer opp igjennom årenes løp. I alle fall ikke på 1990-tallet der dette var en av de få som så dagens lys. Det er åpenbart at man her har prøvd å lage noe litt annerledes action. Konfliktene er litt interessante og man føler at man blir mer og mer en del av filmen etter hvert, selv om den ikke forløper seg helt som man hadde forventet på forhånd.

Glir over fra action til drama og til thriller
Når først filmen kommer skikkelig i gang, kjører den litt raskt seg fast actionmessig. Ranerne er desperate og må improvisere litt for mye. Det gjør at de etterhvert blir kjørt opp i et hjørne der bare tilfeldigheter kan hjelpe dem ut av problemene. Derfra glir filmen mer over i et drama på en liten holme. Der stresser de kriminelle litt ned og vi blir kjent med hvem man egentlig har med å gjøre.

Oppsummering
Dette er regissør Lars Berg sin debutfilm, og han har laget en ganske grei film. Det hele begynner helt ok, så tror man at det hele er taper seg, men det er da den egentlige filmen begynner. Manuset og filmen blir bare bedre og bedre utover etter at man nesten har avskrevet hele filmen. For de som forventer mye action hele veien blir kanskje litt skuffet. Filmen er dog bra spennende og utvikler seg til en spennende thriller. Og med en ende på visen som ikke var helt standard løftet filmen seg akkurat opp på en firer på terningen.