Anmeldelse av Chinatown - Film (1974)

Chinatown
  Filmbasen ( Filmbasen.no )
  8.2 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Nicholson og Polanski i solid Noir-samarbeid

Publisert: [ 14. November 2017 ]

Vi befinner oss i Los Angeles en gang på 1930-tallet. Privatdetektiv Jake Gittes (Jack Nicholson) blir engasjert av en mystisk kvinne til å spionere på hennes påståtte mann, Hollis Mulwray (Darrell Zwerling). Han er sjefingeniøren i Los Angeles tekniske avdeling for vann og strøm. Under etterforskningen kommer Jake tettere på den virkelige Mulwrays kone som viser seg å være en helt annen, med navn Evelyn (Faye Dunaway). Hun er en vakker sosietetskvinne med mørke hemmeligheter. Men etterhvert som Jake graver i saken, oppdager han at saken stikker dypere enn han først aner. Og når pengesterke karer ikke vil at noen skal stikke nesen sin i det som skjules, begynner lik å dukke opp i lasten...

Filmen begynner med at en middelaldrende mann ser på noen bilder og blir fra seg. Vi får et snedig plott med en etterforsker som tar en rekke mindre saker, der fine fruer vil vite om ektemannen har en affære eller ikke. Men Jake viser både karakter og styrke når han får snusen i at noen vil gjøre demningen kommunal til innbyggernes fordel, til store protester fra de rundt da vannet blir stjålet fra dalen. Dette er en sak som viser seg å romme mer enn først antatt.

Det første som åpenbarer seg i filmen er en solid atmosfære. Vi ser privatdetektiven som tar jobben sin veldig seriøst. Digger mange av de små detaljene i filmen som å legge klokker under hjulene på biler for å finne ut av hvor lenge en person har vært et sted uten å kjøre avgårde. Jake blir forsøkt drept flere ganger når han snoker. Vi ser at Jake får mye juling under sin etterforskning. For ham er dette spennende at noe står på spill og han liker å leve farlig.

Jeg har sett denne filmen en gang før og da synes jeg den var litt treg. Tenkte jeg skulle gi den en ny sjanse, og nå vet jeg hva jeg går til også, så håpet at det skulle hjelpe på, og det gjorde det. Det hjelper også på at jeg liker mange av de andre av Roman Polanskis filmer og respekterer ham som filmskaper. Jack Nicholson er også en stor attraksjon i filmen, og utmerker seg særdeles positivt i filmen. Det var roller som denne som gjorde ham kjent for sitt talent som skuespiller.

Liker veldig godt både stemning og den hardkokte handlingen i filmen. Filmen oser også av kvalitet i alle ledd med et meget gjennomført fotoarbeid. Kvaliteten befester seg også i antall Oscarnominasjoner, som var hele 11 i slaget. Likevel kom filmen i skyggen av Gudfaren 2, som vant det meste, men Chinatown høstet en Oscarstatuett for beste manus. Liker også at filmen fremstår som meget realistisk og med engasjerende rollefigurer som har et magnetisk samspill seg imellom. Spesielt kommer dette til syne imellom Jack Nicholson og Faye Dunaway.

Innholdet er også veldig mørkt og dystert med stor honnør til de mange noir-filmene som preget bransjen på 1940-tallet og begynnelsen på 1950-tallet. Vi får en solid type i etterforskerrollen som er stor i kjeften, litt frynsete og opptatt av å bringe frem sannheten. Det blir også litt av et klassisk oppgjør mot slutten. Filmen er bra spennende, men har ikke så høyt tempo. Likevel er dette et 'must' om du liker gode filmer i Noir-sjangeren.

Alt i alt er dette en film jeg ikke tviler på at jeg kommer til å se flere ganger. Filmen gjør seg med andre ord langt bedre på Blu-ray eller DVD på et stort lerret enn på en kjip liten CRT-skjerm med langt dårligere lyd. Derfor angret jeg ikke på dette gjensynet. Har også i mellomtiden sett flere noir-filmer og mange andre klassikere den siste tiden, som styrker mitt forhold til gode eldre filmer av godt merke. Om du liker Jack Nicholson, Roman Polanski eller realisme, er dette noe du bør se. Dette er en utmerket film innenfor sitt segment, derfor kliner jeg til med en sekser på terningen for en film som skiller seg godt ut i mengden.