Film: Prince Of Darkness (1987)
Aldersgrense: 18 år
Kategori: Grøsser, Drama, Fantasi, Thriller, Sci-Fi
Land: USA
Regi: John Carpenter
Spilletid: 102 min
Mediarating: 3.9 av 6
Keyword:
John Carpenter
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre kritikkratinger fra media:
Klikk eller trykk for å vise kritikker (17 kritikker)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelsen:
Antikrist tar form i en grønn gugge
Publisert: [ 22. November 2017 ]
Skrevet av: Pål Frostad
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ingress: Filmen begynner med en eldre prest ligger for døden med kors på veggene. Han skal ha hatt et møte en viktig mann før på dagen. Vi blir med ned i en mørk kjeller fra 1500-tallet av spanjolene. Det er bare den glemte sekten ‘Søvnens brorskap’ som kjente til kjelleren og avga et taushetsløfte og deres eksistens ble selv hemmeligholdt for pavestolen. Sekten hadde enorm makt og før presten døde, førte han videre arven til en annen. Innerst i kjelleren finner de et alter med en beholder med et merkelig grønt og flytende innhold. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anmeldelse: Når den hemmelige kjelleren blir oppdaget kommer en rekke forskere for å studere det grønne stoffet. Med tittelen på filmen er det kanskje ikke noe rart at det er snakk om Antikrist som er i beholderen som flytende veske,og det mest skremmende av alt er at han ikke har planer om å bli der særlig lenge... John Carpenter er en regissør mange har et forhold til på godt og vondt. Personlig liker jeg en del av det han har laget, med Halloween fra 1978 og The Thing fra 1982 som de to store mesterverkene hans i mine øyne. Mange av de andre filmene hans har også mye for seg, og denne føles også bra severdig. Alt begynner ganske rolig med en mystisk men enkelt musikkspor komponert av filmskaper John Carpenter. Men jeg må ærlig innrømme at dette er langt i fra Carpenters beste thememusikk. Til det er dette alt for nedtonet og det er ikke noe særlig karakter i synthmusikken. Carpenter står også for manuset, som har et passe greit konsept.
Filmen føles også veldig 1980-talls. De som så denne filmen i tiden etter den kom vil nok føle en viss nostalgi, men du må like grøssere for å ha noe særlig utbytte av filmen. Jeg skulle ønsket meg mer mystikk i filmen, men filmen fokuserer heller mer på vold og blod som grøssereffekter. Disse effektene er meget godt gjennomført og med Alice Cooper på en sykkel som spidder folk, en steining og en en dame som blir spist fra innsiden. Alle disse skrekksakene gjør filmen ganske uhyggelig med den grønne guggen som åpenbart påvirker folk. Det blir også en rekke skrekkeffekter på fjesene til de demoniserte menneskene. Konklusjon |