Anmeldelse av Prince Of Darkness - Film (1987)

The Dissolve
  6 Rotten Tomatoes - publikum
  5.8 Rotten Tomatoes
| |

Antikrist tar form i en grønn gugge

Publisert: [ 22. November 2017 ]

Filmen begynner med en eldre prest ligger for døden med kors på veggene. Han skal ha hatt et møte en viktig mann før på dagen. Vi blir med ned i en mørk kjeller fra 1500-tallet av spanjolene. Det er bare den glemte sekten ‘Søvnens brorskap’ som kjente til kjelleren og avga et taushetsløfte og deres eksistens ble selv hemmeligholdt for pavestolen. Sekten hadde enorm makt og før presten døde, førte han videre arven til en annen. Innerst i kjelleren finner de et alter med en beholder med et merkelig grønt og flytende innhold.

Når den hemmelige kjelleren blir oppdaget kommer en rekke forskere for å studere det grønne stoffet. Med tittelen på filmen er det kanskje ikke noe rart at det er snakk om Antikrist som er i beholderen som flytende veske,og det mest skremmende av alt er at han ikke har planer om å bli der særlig lenge...

John Carpenter er en regissør mange har et forhold til på godt og vondt. Personlig liker jeg en del av det han har laget, med Halloween fra 1978 og The Thing fra 1982 som de to store mesterverkene hans i mine øyne. Mange av de andre filmene hans har også mye for seg, og denne føles også bra severdig. Alt begynner ganske rolig med en mystisk men enkelt musikkspor komponert av filmskaper John Carpenter. Men jeg må ærlig innrømme at dette er langt i fra Carpenters beste thememusikk. Til det er dette alt for nedtonet og det er ikke noe særlig karakter i synthmusikken. Carpenter står også for manuset, som har et passe greit konsept.

Skuespillerne gjør helt greie roller, selv om dette langt i fra er noen skuespillerfilm. I hovedrollene finner vi Donald Pleasence (Halloween, Escape From New York, Den store flukten) og Victor Wong (Big Trouble in Little China, Marksommer, The Golden Child), som er to ynglinger av Carpenter og opptrer i flere andre av Carpenters filmer. Også den kjente artisten Alice Cooper er med i en liten rolle i filmen som likblek uteligger som ser veldig ond ut. Han er en av de mange skremmende typene som dukker opp rundt kirken. De ser ut som uteliggere og har en tiggerkopp med mark og åmer i og noen av dem har også insekter i fjeset.

Filmen føles også veldig 1980-talls. De som så denne filmen i tiden etter den kom vil nok føle en viss nostalgi, men du må like grøssere for å ha noe særlig utbytte av filmen. Jeg skulle ønsket meg mer mystikk i filmen, men filmen fokuserer heller mer på vold og blod som grøssereffekter. Disse effektene er meget godt gjennomført og med Alice Cooper på en sykkel som spidder folk, en steining og en en dame som blir spist fra innsiden. Alle disse skrekksakene gjør filmen ganske uhyggelig med den grønne guggen som åpenbart påvirker folk. Det blir også en rekke skrekkeffekter på fjesene til de demoniserte menneskene.

Alt i alt er dette en ok horrorfilm. Filmen kunne vært mer stemningsskapende, men har en del skrekk i enkelte scener. Jeg skulle dog ønsket meg mer av skrekkscenene. Det går nemlig litt lenge mellom hver gang filmen slår virkelig på stortrommen i begynnelsen. Filmen føles med andre ord litt langsom i startpartiet. Det blir også litt for åpenbart hva filmen vil dreie seg om. Men mot slutten akselererer filmen en del og da blir det mer hardcore skrekk. Jeg hadde likevel håpet på flere overraskelser i løpet av filmen. Men til tross for at filmen har sine svakheter, har heldigvis Carpenter kontroll på skrekken. Du får noen fete skrekkscener mot slutten med en rekke ekle insekter og brutale drap utført av noen skikkelig skumle, djevelbesatte menn og kvinner.