Anmeldelse av Dr. Strangelove - Film (1964)
Mediarating: 5.4 av 6

Dr. Strangelove
  8.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten

Publisert: [ 25. November 2017 ]

Etter at general Jack. D. Ripper (Sterling Hayden) er overbevist om at kommunistene tenker å ta over verden med å forurense kroppsveskene deres, iverksetter han et overraskelsesangrep på Sovjetunionen med atomvåpen. Nestkommanderende Kaptein Mandrake (Peter Sellers) prøver desperat å få tak i tilbakekallelsekodene for å forhindre bombeangrepet. Det blir heller ikke noe bedre da russerne får vite om angrepet og har laget et veldig farlig motangrep. De har nemlig en Dommedagsmaskin som vil utslette mennesketen. Presidenten i USA (Peter Sellers) tror først ikke det han hører, men den eks-nazistiske vitenskapsmannen Dr. Strangelove (Peter Sellers), bekrefter atombombemaskinen. Nå har virkelig USA lagt gullegget og startet en atomkrig som kan utslette hele verden...

Filmen bygger på en bok av Peter George ved amerikansk tittel ‘Red Alert’. På 1960-tallet var det både kald krig med øst mot vest og med de voldsomme truslene fra atombombene, var det mange som var redde. Også den dag i dag er filmen like aktuell med flere atommakter enn noensinne før og gale ledere på toppen som er troende til hva som helst. Filmen har et vanvittig plott som høres ganske overcrazey ut, men alt fungerer utrolig bra i filmen. Liker hvordan filmen tøyser med masse fra den kalde krigen og etterspillet etter krigen.

Denne komedien er genialt lagt opp. Det er ikke lett å spøke med atomvåpen og samtidig skape samfunnsdebatt. Det gjør at filmen får deg til både å le og tenke, selv om dette ikke er en lattermaskin og heller et psykologisk drama med komiske innslag. Digger det absurde scenarioet som eskalerer seg etterhvert som presidenten forsøker å unngå krig. Filmen viser hvor lett det er at snøballen begynner å rulle og at noen feile beslutninger på individnivå kan få enorme følger for menneskeheten.

Filmen er regissert av mesterregissør Stanley Kubrick. Han har laget utrolig mange klassikere i alt fra ‘Ondskapens Hotell’ til ‘Clockwork Orange’. Dette er også en av hans store filmer der Kubrick leverer en solid film som fremdeles slår hardt. Filmen har mange kule scener med artige replikker som: ‘Mine herrer, dere kan ikke slåss her inne! Dette er krigsrommet!’. Også scenen når en cowboyaktig kar rir rodeo på en bombe i luften er ganske vill og artig. Og slike scener er det flere av med varierte poenger.

Skuespillet er også solid. Særlig hos mesteren Peter Sellers. Han gjør en flott innsats som skuespiller i denne filmen, og spiller hele tre viktige og forskjellige roller. Sellers er som vanlig god på karakterskuespill og denne gangen er han veldig sentral i å gjøre filmen til en komedie med seriøse undertoner. En av høydepunktene er når Dr. Strangelove gir seg til kjenne og har en mekanisk arm som forsøker å gjøre en heil. Han er svært eksentrisk spilt av Peter Sellers som gjør en av sine mest legendariske roller i denne filmen.

Dette er en klassiker som leverer varene. Du får en virkelig mørk komedie med politisk satire. Filmen er også bra spennende til tider og er en film som er overraskende underholdende til å være en mer ‘seriøs’ komedie fra 1960-tallet. Filmens handling som balanserer ypperlig mellom det som akkurat ikke blir ‘over the top’ uten å ødelegge seriøsiteten i filmen. Og det er en bragd å få til med det vanvittige plottet. Dette viser hvorfor Stanley Kubrick er en mester innenfor de mange sjangere han forsøker seg på. Liker godt variasjonen i hans filmer og ‘Dr. Strangelove’ er en film skiller seg bra ut i mengden.