Anmeldelse av Astrid Lindgrens jul - Video-utgivelse (1999)
Spilletid: 60 min
Keyword: Jul, Astrid Lindgren

Astrid Lindgrens jul
| |

Julekavalkade fra Astrid Lindgrens verden

Publisert: [ 9. Desember 2017 ]

Astrid Lindgren har en spesielt sted i mange barnehjerter med sine uforglemmelige rollefigurer og historier. Og jul er kanskje den koseligste tiden som barna ser veldig frem til. Om du har sett seriene og filmene til Astrid Lindgren, kjenner du igjen mye av de juleøyeblikkene du får oppleve. Filmen gir i alle fall ganske god julestemning i heimen for både liten og stor.

Dette er ikke en film den riktige forstand men heller mer som en slags antalogifilm med julescener fra en rekke av Astrid Lindgrens produksjoner. Dette minner med andre ord litt om Astrid Lindgrens versjon av Disneys julekavalkade. Det er riktignok litt nytt foto for å binde sammen filmen med noen stillestående trollfigurer ispedd litt julesanger. Men i mine øyne blir dette alt for enkelt og trekker litt ned helhetsinntrykket og innslagene er alt for lange.

I filmen får du se nesten alle de kjente og kjære rollefigurene feire jul. Vi får se Pippi bake pepperkaker på gulvet med Herr Nilson. Hun får også besøk av Tommy og Annika som har gått på skøyter. Det vil Pippi også prøve og lager seg et par skøyter selv. Vi skal også en liten tur til Saltkråkan der Stina selger Skrållan for 25 øre.

Lotta fra Bråkmakergata ber om snø så hun kan stå på ski. Familien hennes sliter med at de ikke får tak i et juletre til jul. Det tenker Lotta å prøve å fikse. Du får se Ronja røverdatter stå på ski og møter ‘åffo det då’-småtrollene. På Katthult blir vi med på juleforberedelser og selve julen med Emil i sentrum, som vanlig. På Junibakken ser vi Madicken og familien hennes feire jul. Det blir også tid til en julegave til Abbe.

En av de nye innslagene for min del var da Kajsa Kavat hjalp mormor å selge karameller på julemarkedet fra kortfilmen fra 1989 av Daniel Bergman. Vi får også se Kajsa gi og få julegaver på selveste julekvelden. Og filmen slutter som den begynner med Pippi. Da får vi se hvordan Pippi feirer jul i Villa Villekulla. Hun tenker på alle dyrene også.

Du kan si hva du vil om AStrid Lindgren, men hun kan det å skape fine fortellerøyeblikk. Denne gangen er det det julen som står i fokus i alle hennes små og store filmatiseringer. Som film er dette ikke stort å skryte over, men julestemning får du i alle fall mye av. Dette er også bra familievennlig. Kult å samle så mange forskjellige juleøyeblikk i en samling. Dette er utgitt på DVD og finnes også på streaming, blant annet på TV2s Cmore, der jeg så filmen. Jeg strekker meg til en firer fordi filmens øyeblikk som er valgt ut skaper stor magi for både liten og stor.