Anmeldelse av Terror Train - Film (1980)

Arkansas Democrat-Gazette
  5.9 IMDB ( Internet Movie Database )
  3.6 Rotten Tomatoes
| |

Halloween på et tog!

Publisert: [ 18. April 2016 ]

Mot slutten av 70-tallet var slasherfeberen et faktum, takket være suksessen «Halloween» opplevde. Så alle manusforfattere var på søken etter den neste store slasher-idèen. Dessverre klarte de aller fleste stort sett bare å komme opp med bleke kopier. Som T.Y. Drake, og hans «Terror Train». Jepp, dette er «Halloween» på et tog!

Det er nyttårsaften, og en gjeng high school elever bestemmer seg for å iscenesette en prank, som selvfølgelig skal gå utover klassens nerd, Kenny Hampson (Derek MacKinnon). Men spøken går alvorlig feil, og stakkars Kenny havner på sykehuset, med alvorlige traumer. Fast forward 3 år, og gjengen skal nok en gang feire inngangen til et nytt år. Dette er er den store avslutningsfesten, festen som skal sette alle andre fester i skyggen! De har derfor leid inn et helt tog, hvor de har planer om århundrets maskeradefest. Det betyr kåte ungdommer, villige damer, alkohol i strie strømmer, og en tryllekunstner! Ja, ungdommen anno 1980 kunne virkelig feste, og det skal sies at magikeren spilles av ingen ringere enn David Copperfield, i hans eneste skuespillerrolle.

Festens arkitekter er den sammen gruppen med ungdommer som stod bak den mislykkede spøken, 3 år tidligere. Her finner vi Alana, spilt av ingen ringere enn Jamie Lee Curtis («Halloween», «Prom Night»), the original Scream Queen herself! Men toget har ikke engang forlatt perrongen før kompisgjengens gjøgler ender opp med et sverd igjennom magen. Ungdommene tror dette kun er en del av hans utkledning, og legger ikke merke til at en ukjent overtar hans kostyme. Det er ikke før flere ungdommer dukker opp, med blod overalt, og fint lite puls, at det går opp for dem at det er en morder løs ombord på toget!

«Terror Train» prøver ikke å være noe annet enn nettopp en «Halloween» rip-off. Filmen er ikke særlig skremmende, og mordene skjer som oftest off camera. Det er en del blod her, men fint lite gore. Roger Spottiswoode debuterte som regissør med denne, men hadde fra før bl.a. jobbet med Sam Peckinpah, og var ikke ukjent med vold på film. Allikevel er det noe «uskyldig» over «Terror Train». Den skal ha kred for å skape en slags klaustrofobisk følelse, som jo trengs når man lager film om mennesker innesperret på et tog! Og morderen, det lille vi egentlig får se av vedkommende, er virkelig en psykopat av rang. Jamie Lee Curtis gjør nok en sterk rolle, og dette er kanskje den slasher-filmen ho slår best i fra seg i.

«Terror Train» er sluppet på DVD i Norge, fra Noble Entertainment. Dessverre er dette en forholdsvis horribel utgivelse, i noe som minner mest om en fullscreen vhs-rip! Denne utgaven skal i følge DVDCompare være uklippet, men jeg lurer på om den i sin tid ble sakset frivillig for å oppnå en lavere aldergrense, da et par drapsscener virker påfallende forkortet. Shout Factory har gitt filmen ut på blu-ray i deres Collector’s Edition serie, og denne er nok å foretrekke hvis du vil invistere penger på «Terror Train». Og det bør du jo, da dette i bunn og grunn er en god slasher som fungere for det du vet akkurat hva du får, en «Haloween» rip-off!

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]