Anmeldelse av Vitne til mord - Film (1985)

Fast-rewind.com
  9.1 Rotten Tomatoes
  7.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Dramathriller med en storspillende Harrison Ford i spissen

Publisert: [ 29. Desember 2017 ]

Den unge kvinnen, Rachel Lapp, og hennes sønn, Samuel, er på reise i Philadelphia. De er begge fra et amish-samfunn. Men på en togstasjon blir Samuel vitne til et mord på det offentlige toalettet. Politimannen John Book kommer raskt på pletten og avhører gutten, som har fått med seg hvordan mannen ser ut. Og på politistasjonen klarer Samuel å identifisere mannen. Men det er der det begynner å bli ekstra farlig, fordi mannen som drepte er en politietterforsker høyt oppe i narkotikaavsnittet. Når Book snakker med en venn, varsler vennen videre og snart blir Book angrepet av morderen. Han skadeskyter Book, som samtidig blir ettersøkt. Nå er den skadede Books eneste løsning å gjemme seg hos amishfolket. Han kan ikke en gang dra på sykehus, fordi hans eget liv og Samuels liv da står i fare...

Amish-befolkningen er dypt religiøse. De insisterer på at teknologien ikke skal gå fremover. Den dag i dag lever de som de gjorde på midten av 1800-tallet. Det vil si uten TV, strøm, telefon, bil eller noe annet fancy. Dette samfunnet skaper et eksotisk bakteppe for handlingen i filmen. Harrison Ford er en god skuespiller og det viser han til gangs i ‘Vitne til mord’. Her leverer han en dønn gjennomført rolle som politimannen John Book. Vi får se at denne tolkningen har flere lag. John Book er både tøff, jordnær og rettferdig, og klarer å respektere andre måter å leve livet på enn sin egen. Imens Book lever i sjul hos amishfolket, jakter morderne på vitnet som kan felle dem. På Amish-gården blir det litt av et oppstyr når kjærlighet oppstår mellom Book og Samuels mor, Rachel. Med det oppstår litt av en kulturkonflikt.

Filmen bølger litt frem og tilbake, men er meget intens når de spennende øyeblikkene kommer, og heldigvis uten at det går ut over troverdigheten. Men for det meste er dette et solid drama om korrupte politifolk og en skadet politimann som må gjemme seg hos amishfolket for at både han og vitnet hans skal overleve. Dette i seg selv er et spennende utgangspunkt for en film, men det jeg liker best med filmen er alt den menneskelige tonen rollefigurene imellom på tross av livssyn. Det gjør dette ganske så engasjerende og samtidig spennende å se hva som skjer og oppleve reisen til John Book og hvordan han påvirker amishfolket med sin tilstedeværelse og motsatt.

Jeg hadde forventet en stor thriller, men fikk noe helt annet. Likevel ble jeg ikke skuffet, fordi dette grep virkelig tak i meg. Regissør Peter Weir har laget mye bra i karrieren sin som ‘Dead Poets Society’ med Robin Williams fra 1989, ‘The Truman Show’ med Jim Carrey fra 1998 og ‘Master and Commander’ med Russell Crowe fra 2003. Og ‘Vitne til mord’ plasserer seg også blant hans aller beste filmer. Dette er en film som skiller seg godt ut i mengden. Weir har nemlig et solid grep om dramaturgien i en ellers så periodevis rolig film. Men til tross for dette klarer Weir hele veien å holde på spenningen. Skjelettet i filmen er en thriller, men med et tilhørende drama i bakgrunnen som fungerer og engasjerer på flere plan.

Dette var en film som overrasket med stort. Tittelen virket så typisk at jeg nesten hadde avskrevet filmen før den var begynt. Men denne filmen har mange kvaliteter med seg. Det gjør filmen til et solid filmvalg for en kveld der du ikke bare vil ha tanketom action. Elsker også skuespillerprestasjonene i filmen med en storspillende Harrison Ford i spissen. Ford kjører virkelig showet i filmen og får sammen med regien dette til å bli noe veldig fengende. Liker også musikken i filmen godt. Med andre ord er dette en film jeg gladelig anbefaler videre og er blant de beste skuespillerprestasjonene til Harrison Ford. Bare det i seg selv er god nok grunn til å se filmen alene for.