Ozus' World Movie Reviews
  7.1 Rotten Tomatoes - publikum
  7.1 IMDB ( Internet Movie Database )
  5 Allmovie.com
| |

Western med harde never og en mordgåte som må løses

Publisert: [ 10. Februar 2018 ]

Vi befinner oss på slutten av 1800-tallet. Rocklin (John Wayne) er en tøff og stille cowboy. Han er på reise til Arizona-byen Santa Inez i en hestevogn sammen med kusken Dave (George Hayes), den hæslige Elizabeth Martin (Elisabeth Risdon) og hennes kjære niese Clara Cardell (Audrey Long). Underveis stopper de på et depot. Der blir innehaveren (Walter Baldwin) trakassert av den lokale sheriffen Jackson (Emory Parnell) og hans bråkete partner, Bob Clews (Paul Fix). De beskylder innehaveren av å stjele storfe og slår Dave bevisstløs. Senere, i byen, får Rocklin problemer med en gambler ved navn Clint (Russell Wade) over noen penger vunnet i et pokerspill. Det skal utvikle deg til litt av et oppgjør og en mordgåte som må løses raskt om det ikke skal få store følger for Rocklin...

Det er en del morsomheter i filmen og de er det ofte kommentarer eller rollefigurene som står for. Digger de friske karakterene der det er mange motsetninger. Det blir en del situasjoner mellom den snerpete finfruen og den bromlete, drukkenbolten og kusken Dave med et stort glimt i øyet. Og som det stødige bindeleddet i filmen finner vi John Wayne. Hans rollefigur setter som alltid, hardt mot hardt. Vi får se at man aldri kødder med Rocklin som er en tøffing av skikkelig kaliber.

Handlingen starter med litt av en hestevogntur. Der blir det en djevelsk konkurranse mellom kusken Dave og Elizabeth Martin der ingen vil gi seg. Elizabeth vil raskt frem og Dave svarer med å gi på hestene i nedoverbakken det hester og vogn kan tåle. Det blir veldig ubehagelig for de i hestevognen, men Elizabeth er for stolt til å klage. Vi blir også vitne til et pokerspill som ikke går helt rett for seg. Det har seg nemlig slik at en rød dame er ute av spill, men en urokråke vil at damen skal telle likevel så han kan vinne. Dette går selvsagt ikke Rocklin i John Waynes skikkelse med på.

Filmen er full av action, romantikk og komedie. Det er også et kult mysterium i bunn som ikke avsløres før helt opp mot sluttøyeblikket. Vi får se at Rocklin får nok å stri med for å holde seg levende og samtidig få frem sannheten rundt det mistenkelige som foregår i kulissene. Hva er det noen er villig til å drepe for å ikke avsløre? Det får du vite iløpet av filmen.

Dette er en passe begivenhetsrik film som under holder bra på sitt beste. Men for min del mangler det siste lille ekstra for at filmen virkelig skal kunne sammenlignes med de store klassikerne til John Wayne. Det gjør at jeg presiserer at terningkastet som blir gitt er knallsterkt. Med andre ord er dette en god westernfilm som du bør gi en sjanse om du liker John Wayne og hans erketypiske rollefigurer. Du får en grei blanding i filmen med litt action, med dog mer nevekamp enn revolverføring, og med et mysterium og litt romantikk som som preger handlingen, i tillegg til en lystig og humoristisk tone mellom slagene.