Anmeldelse av Otto er et Nesehorn - Film (2013)

Film.guide.dk
  5.1 IMDB ( Internet Movie Database )
  3.5 Themoviedb.org
| |

Dansk animasjon med en morsom historie

Publisert: [ 24. Mars 2018 ]

På vei hjem fra skolen rett før sommerferien finner gutten Topper en magisk blyant. Han skriver en kjærlighetserklæring på en vegg, men like etter når han skal vise det frem er alt han har skrevet borte. Han får med seg Viggo hjem og så tenker Topper på tegne på stueveggen hjemme. Topper tegner et digert Neshorn, men denne gangen blir ikke tegningen borte.

Neshornet blir derimot levende. Plutselig har Topper et stort neshorn i stuen sin i tredje etasje i leiligheten. De kaller neshornet opp etter Toppers far. Otto er et gult neshorn. Vi blir med guttene i alt det ville som skjer når de skal forsøke å skaffe nok mat til Otto så han ikke spiser opp møblene. Dette eventyret setter hele oppgangen på hode...

Alt begynner med at Topper gjør seg klar til å gå på skolen. Han får med seg sin venn Viggo og de ankommer skolen i en gammel barnevogn som de bytter på å dytte hverandre i. Når de kommer på skolen er det siste dag før sommerferien og alle skal fortelle hva de skal gjøre i sommer. Topper forteller om faren sin istedet og viser en video fra Afrika. Han forteller samtidig at faren har gebiss og en kvinne i hver havn. Alle synes dette var noe på kanten av oppgaven.

Filmen er basert på en bok av Ole Lund Kirkegaard med samme navn som filmen. Historien er spekket med rare ting i tillegg til Neshornet. Topper er forelsket i Silje, kampen for å kjøpe mange rugbrø og en syklende høystakk. Etterhvert spisser det seg til når beboerne og politiet blander seg inn. Vi får også merke at Topper har et stort savn etter faren sin.

Jeg har nylig lest boken også, og synes at filmen gjør at man gjenopplever mye av alt det morsomme og eventyrlige med boken. Likevel er nok denne filmen aller best om man ikke har lest boken først. Det fordi boken er såpass kort at det ikke er så mye mer å spille på i filmen. Det er riktignok en litt egen vri på noen av detaljene, men i det store og det hele er ikke boken det beste materialet å basere en hel film på, men resultatet er blitt en grei film for barn.

Animasjonsstilen er litt skeiv som tegningene i Ole Lund Kirkegaards bok. Bakgrunnene i filmen er ikke så veldig detaljerte, men fungerer. Filmen er også dubbet til norsk, det gjør at det er lettere for yngre barn å få med seg hva som skjer. Synes dog ikke at dubbingen er av det beste slaget, men fungerer på et vis.

Denne animasjonsfilmen imponerte meg ikke særlig på noe som helst vis. Den blir heller aldri direkte dårlig og fungerer fint som en grei barnefilm. Jeg likte dog mye bedre den første versjonen av den danske filmen fra 1983. Filmen oppsummerer boken bra, men klarer ikke å tilføye så mye til historien som film. Dette er alt for trygt levert, selv om vi får noen småmorsomme scener underveis.