Anmeldelse av Fast & Furious 7 - Film (2015)
Kategori: Action, Kriminal, Thriller
Regi: James Wan
Spilletid: 137 min
| 2015-03-16 | Kinopremiere | USA |
| 2015-04-01 | Kinopremiere | Norge |

Serie: Fast and the Furious
| Fast & Furious 10 (2023) | Fast & Furious 9 (2021) | Fast & Furious: Hobbs & Shaw (2019) | Fast and Furious 8 (2017) | Fast & Furious 7 (2015) | Fast & Furious 6 (2013) | Fast and Furious 5 (2011) | Fast and the Furious 4 (2009) | The Fast and the Furious - Tokyo Drift (2006) | 2 Fast 2 Furious (2003) | The Fast And The Furious (2001)

Fast & Furious 7
  Biojensen.dk
  Moviepie.com
  Krsby.no
  Wall Street Journal
  Craveonline.com
  7.2 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

En av de råeste filmene i serien!

Publisert: [ 24. Mars 2018 ]

Dominic Toretto (Vin Diesel) er tilbake sammen med den bilgale gjengen sin. Etter å ha seiret over Owen Shaw, kan de endelig reise tilbake til USA og leve normale liv igjen. Men de tøffe gutta og de kule jentene i gjengen til Toretto får nok å stri med når Owens eldre bror, Deckard Shaw (Jason Statham), vil hevne broren sin. Og ønsker å ødelegge hele Torettos klan. Det skaper et kappløp med tiden. For å finne Shaw før han finner dem, må forsøke å sette fri hackeren som skal hjelpe dem å finne ut av hvor Shaw befinner seg. Men hackeren er i terroristen Jakandes (Djimon Hounsou) varetekt. Det blir et hektisk og krevende oppdrag for Torettos gjeng som møter sine største utfordringer noensinne...

Noen av actionsekvensene er svært kule som da Dominic Toretto og gjengen hans angriper en godt beskyttet bilkortesje. Denne scenen er svært intens og får deg til å sitte helt ytterst på stolsetet. Actionen er jo overdrevet en del, men jeg gliser godt av det jeg får servert her. Scenen er imponerende lang og det er nesten som jeg holder pusten til tider igjennom det som fremstår som det beste du får av action i noen bilfilm til da denne filmen ble laget. Og scenen blir bare villere og villere og når du tror det ikke finnes noen utvei så gjør det selvsagt det.

Det er imponerende å se reisen til Fast and The Furious-filmene fra en okei bilfilm og til å bli fullblods action av beste merke. Det hadde jeg ikke trodd etter floppen med film nummer to og tre i rekken. Men denne syvende filmen er absolutt en av de beste i serien til nå, om ikke den aller beste. En del av fotoarbeidet er svært storslått. Da våre venner kjører gjennom veiene igjennom et sanddynelandskap ser ut som tatt ut av et skikkelig kult postkort. Når de ankommer superrike Abudabi er kulhetsfaktoren også på plass. Musikken er også med på å pumpe energi inn i filmen.

Dette er også langt kulere action enn Transformersfilmene. Jeg liker at du får noen kunstpauser imellom actionslagene med litt etterlengtet handling. Det gjør dette til en actionfilm som får deg til å få frem unggutten i deg. Du får også mye passe artig humor som det går an å le av, selv om det meste nok er ment for et langt yngre publikum enn undertegnede. Med andre ord er dette mye av det som ungdommen liker. Slutten er også svært intens med mye mettet filmaction.

Noe av det som er fett med Fast And The Furious er at det er så mange kule skuespillere samlet på et brett. Vin Diesel er stjernen i front som vanlig. Han er passe kul og bad ass til å fylle den røffe rollen som bilgjenglederen Dominic Toretto. Avdøde Paul Walker er også med i filmen og får et verdig farvel i så måte. Dwayne Johnson (The Rock) er også et artig innslag, selv om han ikke har så mye skjermtid. Men han kommer mer med mot slutten av filmen. Av nye fjes i denne filmen får vi Kurt Russell (The Thing og Bone Tomahawk), Djimon Hounsou (Blood Diamond og Gladiator), Tony Jaa og Jason Statham. Sistnevnte har også en veldig viktig rolle i filmen som hovedmotstanderen for Torettos gjeng. Tony Jaa (Ong Bak) får også bittelitt skjermtid med sin utsøkte kampsportakrobatikk, men jeg skulle gjerne sett mer av ham i filmen, fordi han er skikkelig kul når han bare blir brukt riktig.

Regien er ved skrekkfilmregissør James Wan. Han var før dette kjent som regissøren bak populære skrekkfilmer som Saw, Insidious og The Conjuring. Wan klarer å ta over roret fra Justin Lin på en imponerende måte. Wan klarer å prege filmen og viser at han også mestrer blockbusteraction til det fulle. Han har klart å få presentert en imponerende mengde kul og variert action. Det er mange veldig kule scener i filmen som nesten tar pusten fra deg. De visuelle effektene er også av høy kaliber i filmen og filmen ser veldig fet ut til en hver tid.

I dette heseblesende bileventyret får du en film som leverer høyt tempo og veldig rå action. Liker også historiefortellingen i filmen som har et velskrevet manus for en slik tullete actionfilm, selv om selve rammehistorien kan virke noe tynn. Det er selvsagt også nok av logiske brister i filmen, men det er vel strengt tatt ikke viktig i en slik hjernedød popcornfilm. Slutten leverer også flere gode øyeblikk uten at jeg skal avsløre hva som skjer. Alt i alt er dette en film som faktisk klarte å overraske meg en del i positiv forstand, og da særlig siden jeg synes film nummer seks i rekken var såpass midt på treet, så klarte denne å vekke litt av barnet i meg. Med andre ord er dette en film som vil tilfredsstille fansen og ellers den jevne blockbusterfantast.