Anmeldelse av Date Movie - Film (2006)

I Hate Everything (Youtube)
  Filmfeber.no
  1.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Parodisk kjærlighet på menyen

Publisert: [ 10. April 2018 ]

Dette forteller historien om Julia Jones. Hun er den håpløst romantiske jenta som møter drømmemannen, i den britiske Grant Funkyerdoder. Men før de kan gjennomføre sitt store fete greske bryllup er det mange skjær i sjøen. De må nemlig komme overens med svigerforeldrene og ikke minst hans forlover som er hans gamle forlovede og beste venn. Det er duket for en film som viser oss en labyrint med kjærlighet på plakaten...

Jeg liker parodifilmer og derfor gav jeg denne et forsøk, selv om den hadde fått svært dårlige kritikker. Så nylig Not Another Teen Movie som også hadde fått dårlige kritikker, men denne var i en egen dårlig liga for seg selv. Denne filmen får selv ‘Not Another Teen Movie’ til å fremstå som et mesterverk i forhold.

Filmen åpner med at Bridget Jones-etterligning spør Napoleon Dynamite-etterligningen om de skal gifte seg med hverandre. Han svarer nei og Bridget våkner opp fra drømmen. Dette er også en parodi på Greek Fat Wedding, Hitch, Star Wars, King Kong, Ungkaren, Meet The Parents, Ringenes Herre, Pretty Woman, What Women Want og Kill Bill med flere.

Filmen er laget av Jason Friedberg og Aaron Seltzer. De har laget noe som er morsomt med ‘Spy Hard’ og ‘Scary Movie’ som de beste filmene, men også mye horribelt dårlig som ‘Meet the Spartans’ og ‘Disaster Movie’, som er noe av de komediene jeg liker minst av alle komedier som finnes, og denne filmen er nærmere de dårligste enn de beste filmene til Friedberg og Seltzer. Rart at de fikk lage så mange filmer etter så mange katastrofale humoristiske selvmord av noen filmer. Alyson Hannigan, kjent fra Buffy og American Pie-filmene, spiller hovedrollen i denne filmen. Og det er synd å se en slik stjerne som henne bli horet på denne måten.

Liker ikke når parodiene blir for like originalen uten å komme med en artig vri på det hele. Hadde også ønsket at rollefigurene skulle ligne mer på de i originalen, men dette er hverken humoristisk eller sjarmfullt gjennomført på skuespillersiden. Og når filmen tar for mye av handlingen fra de filmene den parodier uten at det beriker filmen, blir dette mer som et makkverk å regne. Poengene er så lavmål som det kan få bli og hvis du synes det er morsomt at hovedpersonen synes det er gøy å banke opp uteliggere, så er det bare å se denne filmen. For min del skjønner jeg ikke alltid alt som skal være morsomt heller da vitsene blir for visuelt enkle.

Etterhvert skjønte jeg at dette kom til å bli tortur, men jeg ser alltid alle filmer ferdig. Det er en slags tvangsnevrose jeg har. Må alltid gi filmen en sjanse, og i denne filmen håpet jeg innerst inne at jeg en gang i løpet av filmen ville finne en liten scene å le av. Filmen er såpass umorsom som det går an å få bli. Poengene er nesten ikke tilstede og selv jeg som liker å le av det meste sitte taus som graven tilbake å ser på. Det pleier i alle fall å være noe å le av i parodifilmer, men denne filmen var blottet for humreverdige poenger.

Dette var en sorgens kappittel. Det mest imponerende med denne filmen er at filmskaperne har klart å lage en hel komedie uten å få meg til å le av en eneste joke. Ikke en gang et smil kom frem, og jeg er ganske lettledd på det punktet. Med andre ord er dette dritt fra ende til annen. Sjelden ser jeg dårligere filmer enn dette og selv en del trashfilmer er da mye mer underholdende enn dette. Dette var som å se en skitty dramafilm med elendig skuespill og en så filmfortelling som stinker oppkast. En klarere ener enn dette finner du knapt innenfor komediesjangeren.