Anmeldelse av Monsterhuset - Film (2006)
| 2006-09-15 | Kinopremiere | Norge |
Keyword: Mysterium

Monsterhuset
| |

Mysteriet med skrekkhuset...

Publisert: [ 16. April 2018 ]

Vi følger 12 år gamle DJ Walters. Han bor i et fredelig nabolag i USA. På fritiden pleier DJ å spionere på naboen fordi han synes det er noe merkelig med gamle Nebbercrackers hus på den andre siden av gaten. Han er alltid så sur og lar ikke noe komme nær huset hans uten at han tar affære og skremmer dem bort. Om en leke eller gjenstand kommer inn på plenen til Nebbercrackers, så sluker huset eller plenen det.

Dagen før Halloween kommer kompisen Chowder på besøk til DJ. Etter at basketballen deres havner på plenen til Nebbercrackers. Da kommer Nebbercrackers ut og begynner å kjefte og smelle og jager dem bort. Men plutselig får Nebbercrackers et illebefinnende og havner på sykehus. Etter det lever huset hans sitt eget liv...

Etter at naboen kommer på sykehus begynner huset hans å terrorisere hovedpersonen. Noe ondt bor i huset over gaten som prøver å sluke alt som kommer inn på eiendommen. Og da Jenny kommer på besøk for å selge godteri til Halloween til huset, ender gutta med å redde henne fra å bli slukt av monsterhuset. Da starter et vennskap mellom de tre, men begge gutta faller også pladask for den vakre Jenny. Filmen går ut på at trioen forsøker å finne hemmeligheten bak huset

Dette er en skrekkblandet animasjonsfilm. Animasjonskvaliteten er ikke helt etter dagens standard. Særlig er de menneskelige rollefigurene ser ikke ekte nok ut og det er ikke så mange detaljer i bakgrunnen som det dagens animasjonsfilmer disker opp med. Håret til rollefigurene er også langt i fra forseggjort. Det er også en del humor og artige øyeblikk i filmen. Filmen er også ganske skummel til tider, i alle fall for barna. Men når filmen først avslører konseptet, er ikke dette like skummelt lenger.

Det er kult med en skrekkpreget barnefilm med et skikkelig mysterium i. Både humor og dialog er bra lagt opp for å underholde. Dette er med andre ord et bra utgangspunkt å se sammen med barna fra sein barneskolealder og oppover. Dette er en grei skrekkintroduksjon for barn å prøve seg på til de blir vant til ‘ekte’ vare. Liker også rollefigurene som er bra gjennomarbeidede. Det mangler det siste lille ekstra for at filmen skal glimre skikkelig. Jeg etterlyser litt mer substans i siste del av filmen og ellers bedre animasjonskvalitet, men likevel leverer dette en bra forestilling som jeg anbefaler deg å oppsøke om du liker lettere skrekk.