Anmeldelse av Flukten til seier - Film (1981)

7.1 Rotten Tomatoes - publikum
  6.7 Rotten Tomatoes
  6.6 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Allierte krigsfanger spiller fotball mot Nazi-Tyskland

Publisert: [ 25. April 2018 ]

Vi befinner oss i en tysk krigsfangeleir under andre verdenskrig. Michael Caine spiller fotballspilleren John Colby fra England. Han kommer i snakk med en Max von Sydow i rollen som Major Karl Von Steiner, og samtalen kommer over på fotball etterhvert, og da foreslår Steiner og hans tyske offiserer å spille en kamp mot fangene med Colby som kaptein. Colby er med på tanken men har en del betingelser. Colby må få plukket laget selv, blant alle fangene, de må få utdelt skikkelig fotballutstyr og samt god mat og fine treningsmuligheter. Colby plukker ut den beste spilleren fra mange nasjonaliteter. Nazistene har et bra lag og tenker å bruke kampen som propagandamateriale. Nå står både ære og frihet på spill for de allierte når de spiller mot...

Filmen er basert på 1962 ungarske filmdrama Két félidő a pokolban fra 1962. ‘Escape til Victory’ er en spesiell film som minner litt om en typisk fangeleirfilm men med en vri. Her skal det nemlig spilles en fotballkamp, tyskerne mot fangene. Men selvsagt er det også ikke bare snakk om å vinne fotballkampen for fangene, men også rømme etter kampen. Dette minner litt om en blanding mellom filmer som The Great Escape, 12 Dozen Men og en mer typisk sportsfilm. Det er for meg en underlig blanding, og jeg må si at jeg nok knyttes mer mot krigsfilmdelen enn fotballsegmentene i begynnelsen av filmen.

På coveret til denne filmen trodde jeg dette var snakk om en fotballfilm, men dette er en krigsfilm fra andre verdenskrig om en fangeleir som spiller fotball. Vanligvis pleier eldre fotballfilmer å slite med hvordan de fremstiller fotball, men denne filmen gjør det på overbevisende vis med profiler som Pelé og til og med vår egen Hallvar Thoresen på det internasjonale fangelaget. På skuespillerfronten er det stor navn som Max von Sydow, Michael Caine og Sylvester Stallone på rollelisten. De gjør en ganske grei innsats i filmen og binder sammen denne sportsfilmen med krig og drama-handlingen på en grei måte.

Regien er ved ringreven John Huston. Han er mannen bak store klassikere som ‘The Treasure of the Sierra Madre’, ‘Malteserfalken’ og ‘Afrikadronningen’. Her forsøker han seg på å skape en skikkelig storfilm og lykkes delvis. Filmen er godt teknisk laget, men jeg synes manuset kunne vært mer spenstig. Og selve sporsdelen begynner labert, og er ikke så fengende som jeg hadde håpet på, før selve fotballkampen utspilles. Filmen er også veldig avhengig av at seerne knyttes til rollefigurene, for at filmen skal kunne sjarmere og underholde deg. For min del synes jeg filmen er delvis god, men det blir en del sekvenser innimellom der jeg ikke engasjeres nok.

Filmen har et stort potensiale med kule skuespillere og gode fotballprofiler, men dessverre blir filmen litt seig til tider. Filmen føles også litt i det lengste laget med sine nesten to timers lange spilletid. Det blir også litt lite action til en slik film å være. Dramaet er forsåvidt okei, men historien mangler litt nerve. Det er også litt rart at det er fotballkampen mot slutten som redder filmen litt, fordi den er veldig bra fotografert og regissert. Det gjør denne filmen til litt av en varierende affære som i begynner lovende, men har en litt problematisk midtdel, før den lander trygt på beina igjen i siste akt.