Anmeldelse av Malcolm X - Film (1992)

9.1 Rotten Tomatoes - publikum
  9.1 Rotten Tomatoes
  7.7 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

En stor personlighet og karismatisk taler

Publisert: [ 11. Mai 2018 ]

Malcolm Little er en ung mann med en kriminell løpebane som henholdsvis tyv, hallik, dealer, svindler og bookmaker. Etterhvert etablerer han seg som hardbarket bandeleder. Og det hele ender med at den glatte gangsteren ender opp med ti år i kasjotten, mest fordi hans kompanjongene hans holder seg med hvite kvinner. I fengselet blir Macolm satt fri i sinnet i det han omvender til Isalam og blir muslim. Han endrer da navn til Malcolm X og fremstår som en smart, veltalende og utdannet mann. Han kommer så inn i varmen hos Elijah Muhammed og blir etterhvert talsmann for Elijahs organisasjon, Nation of Islam. Med det øker hans popularitet og han blir en viktig talsmann for afroamerikanerne i USA...

Filmen er basert på Alex Haleys bok, The Autobiography of Malcolm X, fra 1965. Haley samarbeidet med Malcolm X på boken som begynte i 1963 og fullførte den etter Malcolm Xs død. Filmen åpner med at Malcolm X anklager den hvite mann for å være den verste morder, frihetsberøver, røver og slavedriver. Han snakker for den fargede amerikaner som ikke ble likestilt med de hvite i USA. Filmen forteller historien om Malcolm X. Hans familie har kjent på kroppen det den hvite mann har gjort av urett med de fargede. Det har vært episoder med Ku Klux Klan-drap og lignende. Dette preger Malcolm X og han starter en kamp for å stå opp for underkuingen av fargede. Vi får se at Malcolm blir en annen mann etter at han tar imot Allah. Da går han fra å være en med kriminell løpebane til å bli en influerende troens mann.

Dette er en inspirerende film om en mann som får en oppgave og tror blindt på at islam kan fjerne rasismens kreftsvulst fra alle amerikaneres hjerter og sjeler. Han blir en kontroversiell mann og maner de fargede til kamp. Han preker hat mot de hvite og får utrolig mye makt. Og selv om Malcolm X blir en muslim, og dette kan være litt fremmed for folk flest, så er det kampen for afroamerikanerne som står i høysete. Vi ser at denne kampen koster og mange liker sterke stemmer, selv om han også får seg en del fiender også i miljøet. Men med mye makt og tilhørere kommer baksiden av medaljen, med folk som truer ham og ønsker ham død.

Regien er ved Spike Lee som også spiller en av rollene i filmen som Malcolms kriminelle venn Shorty. Spike Lee skildrer ofte fargede miljøer i sine filmer med den kjente klassikeren ‘Do the right Thing’ som sin mest definerende film. Lee har også denne gangen laget et solid drama. Filmen er generelt lang med sine godt over tre timer lange spilletid. Tempoet i filmen er ganske lavt og for enkelte som ikke bryr seg katten om hva hva hovedpersonen kjemper for kan dette bli en tålmodighetsprøve. Men for de som interesserer seg for historie og biografifilmer er dette en ganske engasjerende affære. Liker også mange grep som Spike Lee har tatt i filmen. I begynnelsen får vi flere sekvenser i filmen der fargede sprader selvsikre rundt på gaten i fargerike dresser og med eksentrisk og kul gange.

Filmen er detaljert skildret og handlingen spenner seg over et langt tidsrom. ‘Malcolm X’ føles moderne med kule sceneskift og klippearbeid. Skuespillet er også solid med en stødig skuespiller i front. Denzel Washington viser seg nemlig som litt av et stort stjerneskudd i filmen og ligner også utrolig mye på den virkelige Malcolm X. Washington klarer å bære filmen på sine skuldre og gir oss en forestilling det lukter Oscar av. Liker også hvordan filmen skildrer tiden dette skal være under med tidsriktige plakater, gater, kostymer, biler og ellers det som hører med. Det eneste jeg stusset litt over er hvor sympatisk Malcolm X virket etter han ble muslim. Dette er noe rart for en person med kriminell løpebane av Malcolms kaliber, men så er jo dette basert på den virkelige Malcolm Xs skildringer av livet sitt som kanskje er pyntet noe på.

Vi får en lang og kontrastrik historie om Malcolm X som ser lyset og snur livet totalt. Vi ser en mann som først har mye hat i seg og får seg raskt fiender. Likevel kunne filmen vært enda råere på å skildre Malcolm X. Synes filmen kanskje er litt for snill med den store personligheten. Likte filmen temmelig godt og det er lett å identifisere seg med Malcolm gjennom hele filmen. Det er dog vanskelig å sette karakter på filmen, fordi jeg ser at dette er en film som ikke vil treffe alle, selv om den er bra vellaget. Men personlig synes jeg dette holder til en forsiktig femmer på terningen og en anbefaling om du vil sette deg inn i en stor person for sin tid.