Rizayreviews.com
  4 Rotten Tomatoes - publikum
| |

Attack of the killer kast   [2021-01-20]
Episode 127: Marksommer

Ormene er tilbake og Burt blir infisert...

Publisert: [ 23. Mai 2018 ]

Burt Gummer (Michael Gross) og sønnen Travis Welker (Jamie Kennedy) er eksperter på å kvitte seg med såkalte Graboider og Ass-Blasters. Og de blir tilkalt som fagpersonell da noen enorme ormeangrep forkommer i Canada. I det Burt ankommer forskningsstasjonen i den arktiske tundraen, får han mistanke om at graboidene har et hemmelig våpen. I kampens hete blir Nurt bitt av en graboid. Det gjør at han blir infisert av en sykdom som spiser ham opp innenfra. Med bare 48 timer igjen å leve, er hans eneste håp å lage en motgift. Men for å lage en motgift må en graboid fanges levende, og det er en hard nøtt å knekke...

Det er gått en stund siden sist jeg så en Tremors-film. Det er omtrent et år siden jeg så femte filmen i rekken. Tremors er fortellignen om ormene og deres stadier som graboid, shrieker og assblaster. Denne filmen har også noe nytt å komme med. Det siste nye er at Burt er litt infestert av en graboid.

Don Michael Paul er samme regissør som gav oss den femte filmen. Han har laget en grei film. Filmen har tidvis et utrolig kult fotoarbeid. Der får vi blant annet se nydelige vinterkledde fjell som bader i sol og helt vindstille med klart vann. Denne scenen er omtrent postkortnydelig skutt. Spesialaffektene er ganske okei laget i filmen.

Filmen kommer rett på video og det er en grunn for det. Likevel er dette en real b-film-franchise som har overlevd helt siden første film fra 1990. Filmen har dog ikke det beste manuset, men dette er dog greit underholdende likevel. Det er også litt rotete handling i begynnelsen. Filmen føles litt seig i lengden, og det til tross for at filmen bare er litt over 90 minutter lang. Men om du tar dette for det det er så er dette en dugenes forestilling som det er verdt å få med seg om du har sett de foregående filmene.

Denne filmen går litt tilbake til røttene igjen og vi får mange store ormer som var det som fascinerte meg mest med de første filmene. Etter det tok filmene litt vel av med nye utvikling av ormene som skapte nye og skremmende scenarioer. Men det er noe eget med disse ormene som fungerer som de ultimate monsterne omtrent som en haisommer bare på sand. Det blir også nok av ny motstand i filmen som tilfører noe nytt til filmserien.

Filmen har en del du ser etter i en Tremors-film og innfrir langt på vei forventningene i en film som føyer seg inn omtrent midt på treet når det gjelder ratingen på alle tremorsfilmene. Filmen er herlig tøysete og noen av måtene gjengen bruker for å drepe ormene på er mildt sagt bare ment som underholdning og ting tar kaken i måten gjengen fanger en levende graboid på en måte som nesten får de villeste actionscenene fra Fast and Furious til å virke som mer sannsynlige. Men som b-film, som går rett på video, er dette ganske grei skuring.