Anmeldelse av My Girl - Film (1991)

7.8 Rotten Tomatoes - publikum
  6.8 IMDB ( Internet Movie Database )
  5 Rotten Tomatoes
| |

Alle husker den første kjærligheten...

Publisert: [ 11. Juni 2018 ]

Filmen begynner i 1972 i Madison. Vi følger Vada som er en ung jente som bor sammen med sin far, onkelen og bestemoren. Far tar vare på henne alene, etter at moren til Vada døde rett etter Vada ble født. Han driver et firma i kjelleren, der han gjør de døde klare til begravelsen. Vada er bestevenn med den småredde, men koselige Thomas J. De henger mye sammen på fritiden og diskuterer blant annet meningen med livet med hverandre. Vada liker ikke at folk dør hele tiden, og siden hun lever så tett på døden hver dag, tror hun også at det kan ramme henne. Vi følger Vada og Thomas vennskap som utvikler seg til kjærlighet...

Dette er kanskje ikke den mandigste filmen, men jeg tror mange kvinner og jenter liker det de får her. My Girl er en herlig dramakomedie. Dette er en fin film som nok kunne vært brukt som onsdagsfilmen på TV Norge når den eksisterte. Synes denne filmen hadde tapt seg noe med årene. Det er ikke så mye som skjer i filmen, men det som skjer kjøper jeg selv om rollefigurene er noe litt utenom det vanlige. Humoren er ikke allverdens og får meg mer til å smile enn å le.

Skuespillet er langt i fra prikkfritt hos barna, men de er passe søte. Skuespillerne består av en stor sjarmklump i Macauly Culkin og en søt motspiller i Vada Sultenfuss. De kjører mye av showet i filmen. Thomas J. Sennett er litt av en rollefigur. Han er en skikkelig, snill og pliktoppfyllende gutt som er allergisk mot alt og redd for det meste. Anna Chlumsky spiller en skoleflink jente ved navn Vada Sultenfuss. Hun bruker til og med sommerferien til et skrivekurs, men er også ofte til legen fordi hun tror hun er syk. Vada tror hun er skyld i morens død, men Thomas forteller henne at det har hun ingen grunn til å tro. De er begge to veslevoksne barn. Dan Aykroyd og Jamie Lee Curtis spiller de voksne rollene. Deres rollefigurer driver et begravelsesbyrå. En fyldig Dan Aykroyd har åpenbart lagt på seg etter rollen sin i Blues Brothers.

Filmen har sine øyeblikk. Vi får se hovedpersonen, Vada, prøve sminke for første gang. Du får også se det første kysset til Vada og Thomas. I den scenen får du se at begge rollefigurene rødmer i denne scenen. Det er nemlig kjærlighet som står i fokus mellom voksne og mellom barn. Det blir både lykkelig og ulykkelig kjærlighet. Vi får skildret både kjærlighet og død om hverandre, med andre ord gir dette et perspektiv på det livet har å gi både av gleder og utfordringer.

Dette er en fin og trist film på samme tid. Det er også en tvist i filmen som gjør at den skiller seg noe ut. Filmen har ikke så høyt tempo, og alt foregår i et mer bedagelig tempo. Det gir filmen et mer hverdagspreg til tider. Det som i alle fall er sikkert er at filmen er bra sømmelig hele veien. Filmen er enkelt laget uten noe særlig fansy saker. Det vil si at det er mye fokus på nærbilder der vi observerer rollefigurene i alt de foretar seg i kommunikasjonen med hverandre. Filmen passer nok aller best på barn i skolealder og til rundt midt på ungdomsskolen eller som familiefilm.