Anmeldelse av Gråtass - Hemmeligheten på gården - Film (2004)
Regi: Trond Jacobsen
Spilletid: 80 min
| 2004-09-24 | Kinopremiere | Norge |
Mediarating: 2.9 av 6
Keyword: Landsbygd

Serie: Gråtass
| Gråtass redder gården (2017) | Gråtass - gøy på landet! (2016) | Gråtass gir gass (2016) | Gråtass får en ny venn (2011) | Gråtass - Hemmeligheten på gården (2004) | Gråtass - Hemmeligheten på gården (2004) | Den lille traktoren Gråtass (1997)

Serie: Gråtass

Gråtass - Hemmeligheten på gården
  Filmguiden
  6.2 Filmweb.no
  5.3 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Kildedrama på gården med den hjelpsomme traktoren i spissen

Publisert: [ 3. Juli 2018 ]

Filmen begynner i landlige omgivelser om sommeren. Traktoren Gråtass er på vei til en helt ny gård med et helt flyttelass. Det er en gård som Goggen har arvet av sin onkel, Georg. Goggen er veldig spent fordi det skal visst være en hemmelighet et sted på gården. På utedoen spionerer en skummel mann på Goggen og vennene hans når de ankommer gården. Dette får selvsagt Gråtass med seg. Det er flere som følger med når advokaten forteller om en verdifull ting er gjemt på gården under arveoppgjøret...

Dette er den første filmen som er basert på TV-serien som ble vist på NRK i 1998. Gråtass er en traktor av typen Ferguson TE20 med øyne i lyktene, skapt av ekteparet Anne Thowsen og Morten Myklebust. Han kan kjøre selv, og følger nøye med på alt som skjer på gården. Gråtass driver etterforskning på egenhånd og kjører rundt når ingen ser ham. Det er med andre ord ingen som vet at han er en levende traktor.

Du merker også at filmen begynner å dra på årene og jeg synes filmen bærer preg over å være laget under en annen tid. Det synes også på filmen som er meget enkelt laget i alle ledd, men samtidig vil dette nok sikkert fenge barna. Stilen er enkel med varme farger og flott idyll på landet. Nils Ole Oftebro er forteller i filmen og formidler Gråtass sin tanker og tilleggsinformasjon rundt det mystiske som skjer i bakgrunnen på gården.

Filmen er veldig overtydelig med nærmest tegneserieaktige rollefigurer som enten er skurkete eller i overkant snille og naive. Det er et veldig lekent preg over filmen og ting føles alt annet enn realistisk på noe plan. Skuespillet er også veldig teatralsk og overspilt med overtydelig snakking og dialog. Jeg tror barna har godt av å bli litt mer utfordret enn dette. Synes også det er noe rart at ikke noen avslører at Gråtass er i nærheten når motorduren hans virker meget avslørende, men det tror jeg heldigvis ikke så mange barn legger merke til.

Filmen er veldig koselig. Humoren går i hvordan skurkene tabber seg ut, slapstick, enkel underbuksehumor, flørting og ellers sprell på gården. Barna får en fin leksjon i hvordan Goggen begynner å gå i luksusfellen når han kjøper en stor boremaskin på avbetaling og bruker alle sparepengene sine på første delbetaling. Moralen er god og barna får oppleve krangling og at man blir venner igjen etterpå. Sluttpoenget er også bra om at det er alltid en ting du kan hjelpe en venn med.

Jeg synes filmen begynte litt traust, men den tar seg noe opp underveis som skurkene og folka på gården begynner å lete etter hemmeligheten på gården. Da er filmen til og med litt spennende, selv for meg også i mitt barnslige sinn. Synes skuespillerne ikke setter skikkelig preg på filmen, det synes jeg heller ikke traktoren Gråtass gjør han heller. Det får dette til å fremstå litt mer gjennomsnittlig og ikke som en skikkelig og helhetlig barnefilm. Filmen virker også noe for lang og skuespillerne gjør også en slett innsats. Det gjør at jeg aldri helt engasjeres stort i filmen, men som barnefilm gjør nok dette nytten for de små barna i veldig tidlig skolealder, resten tror jeg gjennomskuer dette for lett.