Anmeldelse av Pat Garrett & Billy the Kid - Film (1973)

8.5 Rotten Tomatoes
  8.3 Rotten Tomatoes - publikum
  7.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Sheriff Garrets jakt på Billy The Kid

Publisert: [ 15. Juli 2018 ]

Dette er en dramatisert versjon av jakten på den virkelige Billy the Kid. Filmen begynner i gamle fort sumner i New Mexico i 1881. Der treffes vennene Garret og Billy. Garrett informerer Billy om at velgerne vil ha ham ut av landet, og at han i fem dager, når han blir Sheriff of Lincoln County, vil få Billy til å forlate landet. Men Billy er sta. Like etter at Garrett er blitt sheriff starter han jakten for å arrestere Billy the Kid. Han setter igang litt av et kuleregn mot Billys skjulested. Det ender med at Billy må bite i gresset og havner i fengsel. Det betyr at Billy som har drept flere menn kan ende i galgen. Men Billy lurer døden nok en gang og det starter en storstilt jakt på den lovløse Billy the Kid...

Filmen er bygget opp som et westerndrama med noe medfølgende action. Filmen handler om en aldrende Pat Garrett som er ansatt som advokat av en gruppe rike storfebarner i New Mexico. Hele veien står forholdet mellom Garret og Billy the Kid i sentrum. De er egentlig venner, men når Billy går over streken blir det Garrets oppgave å stoppe ham.

Billy The Kid er svært tøff i trynet. Han bukker ikke for noen. Billy the Kid er en frisk type som lever helt fritt uten enn en lov enn sin egen. Han er ikke tvers igjennom ond og dreper kun for å redde seg selv i leie situasjoner som han selv roter seg inn i. Billy the Kid har gutts og lever av at andre er redd ham og stoler på at de ikke skyter ham i ryggen. Selv om Billy the Kid ikke er en god person, har han sjarme og sin helt egen kodeks for hvordan han handler og hvem han dreper.

Du får en tøff og kul linje i filmen, som innimellom er rå og brutal med en god del skyteaction. Mange dør i filmen, nesten mer enn vanlig i action og vi får se en del blod. Innimellom actionsekvensene tar filmen det veldig med ro og det skaper en skikkelig westernatmosfære der vi blir skikkelig kjent med rollefigurene. Rollene blir spilt av James Coburn, Kris Kristofferson og Bob Dylan. De gjør alle tre kule roller som preger filmen.

Musikken er også et viktig kappittel i denne filmen. Alt begynner herlig 1970-tallsrock med nynnevokal. Ellers er også filmens musikk veldig spesiell til western å være med stort sett rockemusikk og ballader med innslag av litt country for å sprite opp stemningen. Dylan komponerte sangene til filmen, mest fremtredende er “Knockin 'on Heaven's Door”, som ble utgitt på sitt album samme år som filmen kom ut.

Regien er ved Sam Peckinpah, bedre kjent fra filmer som ‘The Wild Buch’ og ‘Straw Dogs’ med Dustin Hoffman. Også ‘Pat Garrett og Billy The Kid’ er en veldig god film som skiller seg ut i mengden. Dette er en legendarisk westernfilm med stor 1970-tallspreg satt på seg. Filmen er visuelt imponerende med kule lokasjoner og fete rollefigurer bekledd av artistiske musikere som setter sitt preg på filmen.

Alt i alt er dette en flott westernfilm. Liker veldig godt rytmen i filmen og all den stemningsskapende 1970-tallsmusikken som skaper en helt egen atmosfære. Filmen starter med en del action og roer seg veldig ned. Vi får se hvordan Billy tar lett på tilværelsen, selv om han ikke kan stole skikkelig på noen rundt ham. Billy ser også varm og god ut i sterk kontrast til den røveraktige morderen han egentlig er. Det får oss til å knyttes ekstra til rollefiguren. Alt resulterer i en solid film og en helt spesiell westernfilm som disker opp med mye for både øret og øyet.