Reeling Reviews
  7.6 Rotten Tomatoes
  6.4 Rotten Tomatoes - publikum
  6.4 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Helsprø komedie med Steve Martin

Publisert: [ 5. September 2018 ]

Vi følger Doktor Hfuhruhurr. Han gifter seg med en vakker kvinne ved navn, Dolores Benedict. Aberet er hun er like skrekkelig som kroppen hennes er pen. Etter en stund blir Hfuhruhurr forelsket i en levende hjerne, som blir holdt i live av doktor Alfred Necessiter. Denne hjernen representerer alt doktor Hfuhruhurr lengter etter i en kvinne. Men hjernen er ikke komplett uten en kropp...

Steve Martin spiller en underlig skrue som er dedikert til forskning med det utrolige snodige etternavnet, Hfuhruhurr. Kathleen Turner spiller den vakre Dolores Benedict. I ‘The Man With two Brains’ får vi en fabel om en forelsket mann som gjør alt for å gifte seg med en skruppelløs men attraktiv dame som nok må være en av de sykeste bitchene ever. Hun er bare interessert i å ødelegge ham og er finner på de utroligste unnskyldninger for ikke å hoppe til køys med Hfuhruhurr.

Steve Martin er en skuespiller som har vokst litt på seg etter det litt kjedelige førsteinntrykket. Han viser seg å ha mye humor under beltet, selv om det ikke er alltid han treffer innertier. Denne filmen er sær som pokker til å være komedie og har flere merkelige humorpoenger. Det gjør at du nok må ha den samme humoren for å sette skikkelig pris på filmen. Du får en veldig crazy humor som ikke ligner på så mye annet jeg har sett før. For min del får jeg ikke helt godfølelsen underveis i filmen, da jeg tar meg selv i å ikke synes dette er morsomt nok i begynnelsen, og det til tross for at jeg elsker komedier.

Filmen blir mer og mer ellevill. Liker filmen bedre etterhvert som jeg begynne å komme under huden på humoren, men ikke nok til å omfavne filmen skikkelig. Likevel har Steve Martin lykkes i å skape noe nytt. Han får også hjelp av regissør Carl Reiner som står for klassikerne ‘Døde menn kler ikke ruter’ og ‘Supernullet’ som også er noen av Marins beste filmer. Martin spiller som vanlig bra, men kanskje filmen blir for ellevill for sitt eget beste?

Alt i alt var dette en delt opplevelse. På den ene siden klikker jeg ikke helt med humoren, men liker enkelte poenger. Etterhvert som jeg ser filmen begynner jeg å like filmen litt. Det gjør at filmen kommer ut midt på treet for meg og er severdig av den grunn med all sin galskap. Om du liker Steve Martin er dette en film å prøve seg på, men filmen har veldig spesiell humor som gjør den til litt av en joker. Nå er ikke historien den mest intrikate og man skjønner jo hva som kommer til å skje i filmen ganske tidlig. Men samtidig skal ingen ta fra filmen at den er kreativt kokt i hop.