Cultreviews.com
  7.8 TV.com
  7.4 Letterboxd.com
  4 Allmovie.com
| |

Centennial - Sesong 1: Gaper over veldig mye

Publisert: [ 18. September 2018 ]

Historien begynner i midten av det 18. århundre blant de indianske stammene i det som nå er Nord-Colorado. En ung Arapaho gutt som heter Lame Beaver vokser opp i denne perioden. Han blir en stor kriger etter at et raid på Comanchene der han bringer hester til Arapahoindianerne for første gang. Ved slutten av det 18. århundre, ligger Lame Beavers ut på tur langs elven South Platte, og da møter indianerne de hvite fjellmennene for første gang. Pasquinel er en fransk-kanadisk pelshandler som reist til fjellene for å handle for beverskinn. Pasquinel og Lame Beaver ender opp med å møte hverandre som fiender men blir etterhvert gode venner og respekterer hverandre. Etterhvert møter Pasquinel på den skotskfødte fjellmannen Alexander McKeag. De to blir partnere og venner for livet. Dette er fortellingen om det som skal bli den fiktive byen Centennial. Det er en fortelling om menneskene som bygde USA og jorden som formet menneskene...

Jeg elsker westernfilmer og er også stor fan av miniserien ‘Lonesome Dove’. Og dette ble jeg anbefalt av en far til en kamerat av meg. Serien skulle være 1970-tallets svar på ‘Lonesome Dove’, og da var ikke jeg vond og be. Serien er basert på James A. Micheners bok ‘Centennial’ fra 1974. Centennial ble sendt på NRK sommeren 1979, og hadde stor suksess, også ute i den store verden og fikk flere priser. Blant annet Golden Globe for beste skuespiller for skuespillet til Richard Chamberlain og beste TV-serie innenfor drama i 1979. Richard Chamberlain var veldig populær rundt denne tiden TV-serien kom ut på og figurerte i mange store TV-serier som Shogun, The Thorn Birds og The Bourne Identity.

Det er mye drama i serien, men også noen doser med action innimellom i god westernfilmstil. Liker actionsekvensene og fotoet i serien. Dette vitner om en TV-serie som virkelig slår på stortrommen med et budsjett på over 25 millioner dollar. Til og med indianerne ser ut som ekte vare og er ikke sminkede hvite menn. Det eneste kunstige er at de snakker flytende engelsk. Men det er bare en liten detalj som ikke ødelagte stort for min del. Sminken kunne også vært noe bedre, særlig den de bruker på å vise at folk blir eldre. Men forhold til tiden dette er laget under er dette meget solid. Sminken kunne sikkert heller ikke merkes på TV-skjermene i 1978 med de dårlige små TV-skjermene folk hadde da.

Serien kombinerer alt vi tenker på med den ville vesten i en TV-serie. Vi snakker konflikter med indianere, kjærlighet, nybyggere, dueller, krig, stridigheter, kvegdrift, cowboyer og mye annet. Dette er en lang familiesaga som går over veldig mange år. Det er mange detaljer i materialet og man må følge godt med for å skjønne hvem som er etterkommere etter hvilke rollefigurer, etter hvert som slektene går videre. Vi følger samfunnet, eller hvordan det blir til, over veldig lang tid. Vi snakker så stort spenn som fra slutten av 1700-tallet og til 1970-årene. Da skjønner du kjapt at det kan gå noe fort i svingene når alt foregår i en og samme sesong.

Selv om jeg likte ‘Lonesome Dove’ svært godt, følte jeg ikke at dette grep meg like mye. Jeg likte dog begynnelsen på serien veldig godt. Bevare meg vel er dette en solid TV-serie for sin tid, men jeg ble ikke like investert i rollefigurene, fordi de forsvinner etterhvert og erstattes med nye. Serien er jo også mye lengre enn de typiske miniseriene og det er litt mye med å følge 20 timer western. Da er jeg mer fan av å heller se mindre avsluttende historier. Dette bare fortsetter og fortsetter og selv om alt har en rød tråd, så likte jeg ikke helt konseptet for serien. Liker heller ikke sluttepisodene som føltes litt langdryg, traust og unaturlig, med kjedelige tilbakeblikk. Der kunne serieskaperne funnet på noe langt bedre. Men serien er vellaget og jeg skal ikke trekke nevneverdig for mine personlige preferanser. Derfor gir jeg serien en firer på terningen. Det fordi serien overrasket meg teknisk sett og leverer varene. Om du er fan av western og familiesagaer er dette noe du bør få med deg. Og selv om serien omhandler en fiktivt sted, så bringes mye av kjernehistorien til USA på banen, og den er det mest interessante med denne serien for min del.