| Logo
Anmeldelse av Red Riding: In the Year of Our Lord 1980 [ Red Riding: 1980 ] - Film (2009)
Film: Red Riding: 1980 (2009)
Kategori: Kriminal, Drama, Mysterie
Land: Storbritannia
Regi: James Marsh
Spilletid: 93 min
Mediarating: 4 av 6
Keyword: Mysterium

Serie: The Yorkshire Ripper Trilogy
| Red Riding: In the Year of Our Lord 1974 (2009) | Red Riding: In the Year of Our Lord 1980 (2009) | Red Riding: In the Year of Our Lord 1983 (2009)

Andre kritikkratinger fra media:
Gå til kritikker (17 kritikker)



Anmeldelsen:

Seriemordersaken fortsetter...

Publisert: [ 19. Januar 2019 ]
Skrevet av: Pål Frostad

Terningkast:

 ( + )

Ingress:

Vi følger saken med seriemorderen i Yorkshire, som har terrorisert lokalsamfunnet i seks år. Politiet står uten spor og regjeringen sender en undercoveragent fra fra Manchester for å etterforske saken. Vi følger Peter Hunter når han etterforsker saken. Men politiet i West Yorkshire viser seg å være lite samarbeidsvillige. Det er også noe som ikke stemmer helt, og kan det være flere mordere enn bare en?

Anmeldelse:

Dette er den andre filmen i trilogien om seriemorderen kalt Yorkshire Ripper. Filmen begynner litt rolig med en morder som har tatt det rolig i 15 måneder. Denne gangen følger vi ting fra politiets perspektiv. Igjen får vi se at politiet jobber mot etterforskerne som får det vanskelig. Særlig siden polititoppene dekker over for korrupte ansatte. Dette setter en alvorlig stopper for fremgangen i saken.

Regien er ved James Marsh, som er en ganske dyktig regissør med sterke filmer som The Theory of Everything og dokumentaren Man on Wire. Denne gangen treffer han ikke like bra. Likevel er dette en grei oppfølger til den første filmen. Det også er en veldig mørk og trykkende atmosfære i filmen, men filmen er noe mer seig enn den første. Det blir mye snakk om fortiden, og med et politi som er lite samarbeidsvillig til å finne morderen, sier det seg selv at dette ikke blir ‘killer’ spennende.

Du får en veldig dramaaktig krim. Det refereres en del til den forrige filmen, som er et must å se før du ser denne. Filmen er stødig, men noe omstendelig og treg i avtrekkeren. Igjen får vi en film som viser mye av tidskoloritten til tiden dette skal være under. Med andre ord ser filmen langt eldre ut enn den er. Det fordi det brukes et filter på filmen som skal etterape det man brukte tidlig 1980-tallet på filmer. I tillegg er fargene litt blasse som om de henger litt igjen fra 1970-tallet.

Konklusjon
Dette føles som den nødvendige transportetappen frem til film nummer tre i trilogien. Det vil si at det ikke er mye fremdrift i saken og alt står i stampe. Vi skjønner jo også at mordene langt i fra blir oppklart heller. Filmen er veldig stillferdig og det er mye dialog og ikke alt for mye som skjer. Det positive i tillegg til visuelle er at skuespillet er overraskende bra. Alle rollefigurene i front virker veldig troverdige. Jeg synes også filmen har et litt rotete manus som gjør at det tidvis ikke er like lett å henge med på alt som skjer. Og ettersom jeg gav første film 4+ så må jeg ned akkurat ett terningkast for denne oppfølgeren. Alt i alt er dette bra severdig om du likte første film.