Reeling Reviews
  10 Rotten Tomatoes
  9.5 Rotten Tomatoes - publikum
  8.2 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

Lettbeint samuraiaction med humor og tvist

Publisert: [ 22. Mars 2019 ]

Vi følger den egenrådige krigeren Sanjûrô Tsubaki. Han hjelper en flokk unge menn å gjøre opprør mot øvrigheten, en fogd, en lensherre og samt krigeren Muroto. De lever alle i et samfunn preget av både mye vold og utpreget korrupsjon, og de tenker å ordne opp i det de kan av denne dritten. Men ting er alt annet enn enkelt og utfordringene står i kø når de skal slåss mot alt og alle. Heldigvis jobber ikke alle fiendene på samme lag og alle er innbyrdes splittet...

Nå var det en stund siden jeg har sett en Akira Kuroasawafilm. Og denne samuraifilmen var nok en spenstig film fra den japanske mesterregissøren. Filmen er en veldig løs oppfølger til superklassikeren Yojimbo, fra året før Sanjuro kom ut, og alt er løst basert på novellen ‘Hibi Heian’ av Shūgorō Yamamoto. Jeg elsket Yojimbo, og denne filmen er formet litt i samme åndedrag, men med en noe lettere og mindre dramatisk tone enn første film. Men likevel er det bra med action og du får nok av solid koreograferte sverdkamper i god gammel stil. Det hele er noe mer tegneserieaktig og servert med mer humor og lettbeint fortellerstil.

Toshiro Mifune spiller også meget solid i filmen. Han har som vanlig en autoritet og karisma som smitter over på rollefiguren og leverer med det en rolleprestasjon som setter solid farge på filmen, og det til tross for at filmen er skapt i sort og hvitt. Historien i filmen er ganske flott skrudd sammen. Sanjuro er en velkjent historie om det godes kamp mot det onde. Det er ikke lett å si hvordan det hele vil ende heller. Vi får en historie om en artig og egenrådig kar som ikke lar seg kue. Han er en skikkelig antihelt og litt av en karismatisk skrue.

Filmen er bra underholdning fra begynnelse til slutt, med kule sverdkamper og herlig humor. Høydepunktene står også i kø gjennom filmen. Alt er nøye bygget opp og det hele ulmer opp mot den store duellen som vi skjønner må komme. Filmatisk sett er også filmen ganske god med fotoarbeid, lyssetting og klipp fra øverste hylle. Det gjør at Akira Kuroasawa også lander fjellstøtt med denne samuraifilmen.

Sanjuro har mange kule scener og flere uforglemmelige øyeblikk. Men til tross for at filmen er meget godt laget, er det noe igjen før dette når helt opp mot de aller største klassikerne til Akira Kuroasawa. Men likevel får dette en solid femmer på terningen fra meg. Med andre ord skuffer ikke Kuroasawa med sine filmer denne gangen heller. Sanjuro underholder meg stort og gir den rette samuraiactionenen og stemningen som jeg forventer av en slik film. Det gjorde heller ikke så mye at filmen er litt lettere presentert enn de mer typiske og dramatiske filmene til Kuroasawa.