Anmeldelse av Saw 5 - Film (2008)

Saw 5
  6.4 Filmweb.no
  5.8 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

En Saw-film på det jevne

Publisert: [ 8. Juni 2019 ]

Den sadiske seriemorderen med alteregoet Jigsaw er erklært død. Politietterforskeren Hoffmann (Costas Mandylor) beundrer Jigsaws arbeide, og er klar for å føre hans djevelske arv videre. FBI agenten, Straum, får i oppgave å oppklare mordsakene, men på veien konfronteres agenten med sin aller verste frykt. Jigsaws hemmelighet står i fare for å bli avslørt, begynner Hoffmann å dekke over Jigsaws løse tråder og skape nye mordlaybrinter...

Vi er kommet til film nummer fem i rekken i Saw-serien. Det har vært en reise i torporno, der publikum har vært lojale og funnet serien populær, imens anmelderne har begynt å få nok. Jeg skal selv se alle filmene og begdømme hvor mye kvalitet og underholdning det ligger i Saw-serien, film for film.

Denne filmen fortsetter ikke rett på den forrige filmen, men heller på den før det. Alt starter med en blodig torturscene som er ganske voldsom og nasty, og begynner veldig mye bedre enn forrige film. Vi får vite mer om Jigsaws bakgrunn i denne filmen. Det blir også en del tilbakeblikk fra tidligere filmer. Kroppspuslespillene er også litt kulere i filmen enn den forrige.

Handlingen hopper mye frem og tilbake i tidslinje. Vi følger mange forskjellige rollefigurer i filmen i forskjellige tider. Noen rollefigurer blir vi mer kjent med enn andre. Jigsaw er med i denne filmen i tilbakeblikk over hva som har skjedd tidligere. Det blir en del blod og gørr i denne filmen også. Vi følger en gjeng som skal forsøke å komme seg ut av dødens pusslespill.

Filmen har flere øyeblikk der jeg må se bort fra skjermen fordi dette blir for voldsomt og jeg vrir meg i ubekvemhet. FIlmskaperne har definitivt klart å snu inntrykket fra forrige film. Denne filmen er både underholdende og småinteressant å følge hele veien. Liker at handlingen er med på å utdype og forklare det som skjedde i de foregående filmene.

Vi får mer av det samme i Saw V. Men selv om filmen forsøker å være alvorlig, er det ikke like lett å ta den helt seriøs. Det somm dog er bedre i femmeren enn fireren er selve plottet. Liker at ting er enkelt og ryddig presentert. Selve torturunderholdnignen er ikke helt på topp, men er helt ok gjennomført. Så får det heller være at skuespillerne føles veldig middelmådige i sine roller. Dette er dog såpass voldsomt og brutalt at filmen rettferdiggjør sin strengeste aldersgrense. Jeg liker dog ikke filmens moral, men i det store og det hele er dette en helt ok film, som er et must for Saw-fansen, og en joker for den jevne mannen og kvinnen i gata.