Anmeldelse av Arlington Road - Film (1999)

7.4 Rotten Tomatoes - publikum
  7.2 IMDB ( Internet Movie Database )
  6.2 Rotten Tomatoes
| |

Den mistenkelige naboen...

Publisert: [ 10. Juni 2019 ]

Michael er en samfunnshistorielærer på college med terrorisme som spesialfag. Han bor alene med sin sønn i Arlington Road, som er et ganske vanlig forstadsstrøk i Washington. På vei hjem fra jobben en dag, ser han en såret gutt vakle blødende rundt midt i gata. Han plukker opp gutten og bringer ham til sykehuset, og redder dermed livet hans. Foreldrene er dypt takknemlige. De oppdager samtidig at de også er Michaels nærmeste naboer. Dermed utvikler de et godt vennskap, men så er det ting som skurrer for Michael i møte med de nye vennene sine...

Filmen åpner med en at en mann i Jeff Bridgets rollefigur finner en gutt på gaten som har skadet seg selv med fyrverkeri. Han hjelper gutten, som ikke kan gjøre rede av seg selv, til sykehuset. Alt starter med at vi får se en mistenksom nabo, som viser seg å bli god venn med hovedpersonen. Han er historieprofessor og er veldig opptatt av terrorister i samfunnet.

Handlingen er kanskje litt for tydelig at naboen kommer til å skje med eller av naboen. Og selv om filmen forsøker å få oss til å lure og tvile på at det er noe med naboen. Det er der all mystikken i filmen ligger i å finne ut av hvem naboen er og hvilken fortid han har. Det er noe som ikke stemmer, men hva skal vi finne ut av i løpet av filmen.

Filmen blir litt og litt mer tilspisset etterhvert. Man kan aldri vite hva naboen tar seg til når de ikke har en hyggelig atmosfære med de andre i gata. Det er ikke så mye man kan si om plottet uten å avsløre veldig mye. Derfor har jeg la være å avsløre noen detaljer. Og selv om man får vite dem tidlig i filmen, så kan det ødelegge en del av opplevelsen og den lille overraskelsen ved filmen. Vi føler veldig med hovedpersonen som sliter med å finne ut av naboens mørke hemmelighet. Men jo dypere han graver, jo farligere blir det og det begynner å gå ut over hans egen og familiens sikkerhet.

Men selv om vi skjønner litt hvor det bærer hen og filmen avslører mye gjennom tematikk og diverse detaljer som vi blir fortalt for at vi skal få spesifikke pekefingre om hva som skal komme. Likevel har filmen en ganske ulmende og mystisk atmosfære som jeg digger. Det hele blir også veldig spennende mot slutten, til tross for at vi hele tiden sier oss at noe er galt med naboen. Men hele veien sulteforer filmskaperne oss på informasjon om hva som egentlig er tilfelle og konkret hva naboens plan egentlig går ut på. Selve slutten er også litt spesiell og vil for noen virke litt småoverraskende og kanskje også noe av det mest fiffige med selve filmen.

Filmen er greit laget, men mangler noe for å virkelig briljere. Jeg likte filmen godt de første gangene jeg så den og husket den som en god film. Har ikke sett filmen på ti år, og husket ikke alle detaljene, bare vagt hva den gikk ut på, og dette har fremdeles absolutt noe for seg som film. Selv om dette ikke er like facinerende som første gang man ser filmen.

Det kuleste med filmen er spenningen mot slutten og mysteriedelen. Filmen vil for noen bli for seig i fremgangen og det at det ikke er så mye nytt som kommer frem underveis, vil nok gjøre at noen ikke verdsetter filmen like mye. Med andre ord er dette litt av en joker for den vanlige mannen og kvinnen i gata.