Bloodbrothersfilmreviews.blogspot.com
  BBC
  7.6 Letterboxd.com
  7.6 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

John Woos første store filmhit

Publisert: [ 26. Juli 2019 ]

Sung Tse-Ho arbeider for Triaden. Deres hovedoperasjon er å distribuere falske amerikanske dollarseddler. Ho er et respektert medlem av organisasjonen og er betrodd de viktigste transaksjonene. Mark Lee er et annet høytstående medlem av gruppen, og er Hos beste venn og krimnalpartner. Hos yngre kjære bror, Kit, trener for å bli politimann. Ho holder sitt kriminelle liv hemmelig fra sin bror og roser Kits karrièrevalg. Men Hos far er klar over hva sønnen driver med av lumske ting og oppfordrer ham med å ta et oppgjør med all kriminaliteten. Dermed bestemmer Ho seg for at hans neste avtale i Taiwan blir hans siste før han forlater Triaden. Men det skal vise seg å være langt vanskeligere å sno seg ut av den kriminelle løpebanen enn først antatt...

Regien er ved John Woo. Dette var den filmen som startet karrieren til John Woo som actionfilmskaper. Filmen ble en stor suksess i Asia og det til tross for ingen reklame og en film laget på veldig lavt budsjett. Dermed viser John Woo at han kan lage store filmer med relativt små midler, selv om han siden skulle meske seg med langt større budsjetter. Dette er en imponerende god lavbudjsettsfilm. Derfor velger jeg å premiere filmen med en svak femmer på terningen. John Woo viser at han kan lage god film og dette er også ganske voldelig til tider med stilig grafisk action.

Actionen består av kampsport, skyting og knivstikk. Det blir også noen små slow motion-sekvenser som John Woo er viden kjent for, men det er ikke brukt i utstrakt grad i ‘A better Tomorrow’. Filmen byr også på action med mye klipp og med bruk av mye nærfoto. Men etterhvert som skuddene og våpene tar over skyter slow motioneffekten mer fart. Du får se skudd med pistoler som kulene blir skutt fra kort hold og rett inn i ofrene med en grov actionsignatur som hadde resultert i høy aldersgrense her til lands på 1980-tallet. Du får også se en pistol i hver hånd hos helten. Det viser seg å være er dødelig effektiv og kul kombinasjon som også kjennetegner John Woos actionsignatur.

Filmen er bra skudd sammen. Den har en interessant historie der vi følger to brødre på hver sin side av loven. Alt er variert laget fra det meget muntre til det mer dystre. Noe av humoren skaper sjarme og friskhet inn i filmen. Selv om kineserne kan virke litt vel glad når slik humor beskrives. Skuespillet er også ganske bra i filmen. I front finner vi en Chow Yun Fat som sitter med en fyrstikk i kjeften og røyker samtidig. Han ble viden kjent etter denne filmen, og gjør en ganske tøff rolle. Det er også mange kule scener i filmen som slåskampen i regnet. Den er også ganske tøff og effektfull del av handling og symbolikk i filmen.

Man merker at dette er en god film på flere plan. Også actionscenene er ganske kule og imponerende skapt på et så sparsomt budsjett. Det er med andre ord ikke rart at dette ble en hit da filmen gikk på kino i Asia. Men selv om filmen er bra solid laget, har John Woo laget kulere og mer intense actionfilmer senere i karrieren. ‘Hard Boiled’ er da regnet som toppen av kransekaken i så måte som den ultimate actionfilmen uansett regissør. Men ‘A better Tomorrow’ har ikke så mange actionscener som du kanskje skulle tro i en film skapt av Woo. Thememusikken er ganske fengende, til tross for all sin enkelhet. Alt i alt er ‘A better Tomorrow’ en overraskende sammensatt og engasjerende film med mye stødig filmhåndverk.