Anmeldelse av Imbued Life - Kortfilm (2019)
Mediarating: 6 av 6
Keyword: Kortfilm

Imbued Life
| |

Direkte vakker og rørende ‘stop motion’ animasjon

Publisert: [ 23. Juli 2019 ]

Vi følger en ung kvinne som føler et bånd med naturen. Hun bruker sitt talent med utstopping av dyr for å kunne “returnere” dyr til naturen. Hun opplever å finne en filmrull i hodet til dyrene hun behandler og hun blir besatt av å finne en forklaring...

Jeg kom over denne filmen på streamingtjensten mubi.com med tips fra en god filmvenn. Kortfilmen er hentet frem i lyset som en av de store høydepunktene
Jeg er stor fan av animasjonsfilm og stop motion har alltid lagt mitt hjerte nært siden jeg virkelig la min elsk på Flåklypa Grand Prix da jeg var liten guttunge. Og denne filmen er ikke like folkelig som Flåklypa, men likevel har kortfilmen stor magi og er svært vakker i fremtoningen.fra den Internasjonale Kortfilmfestivalen i Oberhausen.

Alt starter litt snålt men kult med at fem mennesker sitter i en båt ute på et vann med forskjellige utstoppede dyremasker på hodet. Like etter får vi se en utstopper som gråter over en hjort hun har fått inn som nytt oppdrag. Like etter setter hun igang med utstoppingen. Vi får se hun tar ut en filmrull fra hodet på dyrene der alle minnene deres ligger. Musikken er veldig nedtonet i filmen. Lydbildet er helt rått og urovekkende. Alt står i sterk kontrast til de småekle dyreinnvollene som popper frem i ny og ne.

Regien er meget gjennomført av Ivana Bosnjak og Thomas Johnson som også har skrevet det originale manuset til kortfilmen. Animasjonen og produksjonsdesignet er helt på topp. Denne filmen skiller seg bra ut i mengden med flotte bildekomposisjoner med en stor detaljrikdom i bildet. Elsker en del av scenene som da en dame sitter i et rom med grønne planter rundt henne og så får vi se disse visne imens damen er trist. En veldig vakker og kunstnerisk scene. Og det er mange vemodige og vakre scener i filmen med stor kunstnerisk verdi.

Filmen er svært vakker og laget i Kroatia, men . Filmen har en svært magisk surrealistisk og vemodig blanding av elementer. Dette byr på stor animasjonsmagi og er topp underholdning som du ikke glemmer så lett å ha sett. Filmen beveget meg på en måte jeg ikke hadde sett for meg på forhånd. Kortfilmen føles direkte vakker og rørte meg inn i hjerteroten. Med andre ord vil jeg virkelig anbefale deg å få med deg denne godbiten av en film, som er kjapt sett på rundt 10 minutters spilletid, og gir deg så mye mer igjen i form av inntrykk.

[ Filmen kan i skrivende stund sees på mubi.com, men vær rask for den forsvinner snart. ]