Bloodbrothersfilmreviews.blogspot.no
  Flickeringmyth.com
  Popculturethoughts.com
  5.2 IMDB ( Internet Movie Database )
| |

En Leprechaun-film det begynner å svinge av igjen...

Publisert: [ 18. September 2019 ]

Denne filmen fortsetter på den første Leprechaun-filmen. Dette tar plass 25 år etter det som skjedde i første film. Vi følger datteren til Tory Reding (Jennifer Anistons rollefigur i første film). En Leprechaun våkner til livet etter å ha vært fanget i brønnen i 25 år. Dette skjer ved en tilfeldighet når en gruppe studiner river ned hytta for å bygge et nytt hus. Da vekker de utilsiktet Leprechaunen, som da straks begynner sin evige kamp å få gullet sitt tilbake...

Det er herlig å ha gode gamle moro-Leprechaunen tilbake, og det til tross for at han ikke er spilt av Warwick Davis. Dette var en gledelig overraskelse allerede fra første stund. Det er mye som er med her for å blidgjøre fansen. Som at den første replikken i filmen er den velkjente: ‘I want me gold!’. Dette blir servert oss av en leprechaun i en dagdrøm på bussen av en tenåringsjente.

Humoren er også på plass fra første stund med den eldre mannen som driver bensinstasjon, verksted og når jenta har snakket med ham og ringer til taxi, så er det også samme fyren som driver med det. Scenen i det Leprechaunen endelig kommer tilbake er også ganske kul. Han blir født ut av en uheldig kar og klorer seg ut av magen hans og utbryter med en gang på humoristisk vis ‘Papa ett eller annet’.

Denne filmen overrasket meg en del og viser seg å være blant de beste filmene i serien. Filmen er vesentlig bedre laget enn den forrige i rekken. Vi merker at produksjonskvaliteten er en god del bedre. Leprechaunen ser dog ikke like sjarmfull og kul ut som i Warwick Davis skikkelse, men han fungerer likevel greit i filmen. Men humoren er så til de grader tilbake og da er mye tilgitt allerede der.

Jeg likte at filmen ikke prøver å bli helt lik Warwick Davis sin tolkning, og likevel kjenner vi igjen Leprechaunen. Skrekken er også bedre i denne enn i Leprechaun: Origins. Det er virkelig friske tendenser i denne filmen.Warwick Davis var litt flinkere til å fremføre replikkene med riktig timing, men Linden Porco er en okei erstatning som gjør jobben sin. Det blir en del grøss i filmen. Du får blant annet både blod, gørr og annet makabert som hører med når Leprechaunen dreper og skader sine offere.

Filmen er overraskende godt laget til å være en slik b-film av dette slaget. Likte faktisk ganske godt regien og også fotoarbeidet som var langt over b-film-par. Manuset er også ganske kult med mye kule replikker og bedre handling enn vanlig i disse filmene. Liker at filmen går mer tilbake til røttene igjen. Filmen har en overraskende kul atmosfære. Den døde personen som ligner en zombie mimer til hovedpersonen hvordan hun kan stoppe Leprechaunen. Hovedpersonen gir ham litt plastfolie som takk for å holde inne innvollene sine.

Jeg likte faktisk bedre denne filmen enn den første i serien og om Warwick Davis hadde spilt tittelrollen, kunne dette lett blitt den beste filmen i serien, men jeg trekker noe fordi Leprechaunrollen hadde litt å gå på. Digger de mange rimene som manusforfatterne virkelig har klart å gjøre mye ut av. Det er mange veldig morsomme scener og poenger i denne filmen som låner heftig fra populærkultur. Vi får servert alt fra ‘I love the smell of Gold in the morning’ til ‘Hammertime!’. Slutten er også ganske kul til en slik film å være. Med andre ord var dette en gledelig overraskelse.